Go global, local eller glocal?

En av de grejer som är ganska typiskt utmärkande för en Startup är vara att man bygger en produkt som funkar i hela världen (typ), sen lanserar man och hoppas på att alla i det där stora landet USA ska börja använda tjänsten. Den ligger ju liksom online och tillgänglig för alla. Men så inser man att man behvöver jobba rätt hårt och länge för att “alla” ska använda den. Om man lyckas nå ut riktigt stort, som vi gjorde med Foap (Vi var i Techcrunch, Mashable, Fast Company, CNN Tv etc.), ja då får man en väldigt bra start – vi fick 50,000 användare på ett par dagar – men det är ändå inte så att hela jobbet är gjort då. Så klart. Nej det gäller att vara envis och tålmodig.
Det finns vissa produkter som har slagit stort “över en natt”, men ofta är det inte natt 1 utan det ligger mycket envishet och tid bakom, eller så är det som Dropbox eller Skype där användarna på ett naturligt sätt “tvingas” bjuda in andra.
Men nu till sak – Det är lättare att få buzz där man bor och härjar, så det går ju därmed mycket lättare (snabbare) att testa produkten, tweaka den, testa igen och få till nån slags bra metrics för att sen ta den vidare till att bli “global”. Samtidigt så vill man ju inte stirra sig blind på den lilla marknaden som Sverige faktiskt är. Utan helst kombinera det. Vi har pratat mycket om det här i NewsHubby och ska göra ett spännande test med start 1 september (så mer om det när det närmar sig). Någon som går eller har gått i samma funderingar och har en massa intressant input?
NewsHubby är gjort på engelska för en internationell marknad:i-dator-select

0 thoughts on “Go global, local eller glocal?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *