PT-dag och utbildning i Sociala medier

Igår var det meningen att jag skulle ha PT-dag, som alltid på fredagar, men eftersom jag var inbokad på en utbildning så blev det väldigt lite PT'ande. Dagen började jag på Malmö Live, i ett fint konferensrum – jag älskar fina konferensrum – för att utbilda ett gäng i hur de ska kommunicera i sociala medier, samt att vi tillsammans, i en workshop, gjorde en contentplan för dem så att de ska kunna komma igång redan på måndag.
 

Efter utbildningen hade vi möte med kompis-Peter och Micke. Vi jobbar nämligen med deras sociala medier och skulle planera framåt eftersom de lanserar en ny produkt. Peter är KBT-terapeut och de jobbar med digitala produkter för folk som har sömnproblem. Både för att arbetsgivare ska kunna förebygga, men också så att privatpersoner själva kan regga sig och använa deras produkter. Väldigt fiffigt.
Ser väldigt surt och seriöst ut…
… men det var egentligen väldigt trevligt och kul. 

Det stora utmaningen för de flesta företag är att de inte har särskilt mycket tid till att jobba med sociala medier. Så det är nästan alltid där vi fastnar lite när vi kör workshop. Hur ska vi ha tid till det här? Och vem ska göra allt arbete? Det optimala är att posta fem (relevanta!) inlägg per vecka på till exempel Facebook, men det är få företag som har resurser till att jobba 100 % optimalt. För att göra det skulle jag säga att man behöver ha en person som fokuserar heltid på sociala medier. Istället brukar jag uppmana till att man ska bestämma sig för hur mycket tid man kan lägga – men helt klart är att man måste lägga lite tid varje dag om man ska jobba i sociala medier – och därefter, beroende på det, bestämma hur mycket man kan prestera. Många gånger brukar jag ge som förslag att de olika avdelningarna, eller olika personer, ansvarar för själva innehållsskapandet (som ju är det som tar mycket tid). På det sättet så kanske varje person “bara” behöver skapa innehåll en gång var femte eller sjätte vecka. Det viktigaste av allt är att man redan från början rannsakar sig själv och företaget och gör en realistisk plan. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *