Tips för när du ska vara moderator

Ni ville ha tips på vad man ska tänka på och hur man ska förbereda sig när man ska vara moderator. Först och främst, om du ska vara moderator så måste du på riktigt vara intresserad av andra människor och deras stories. För det är det som gör att du kan göra ett genuint bra jobb. 
Så det är där det börjar – att du ska ta reda på lite bakgrund om de personer som du ska ta upp på scenen. När det gäller Internet i Fokus och mitt modererande där så ska jag “bara” presentera de flesta personer när de kommer upp på scenen, och sen även ställa frågor efteråt, men jag brukar också sitta och föra ett samtal med en eller flera under dagen.
Och då gäller det att ha bakgrundsinfo, men ändå inte för mycket. För jag gillar nämligen när samtalet får lov att flyta på och bli äkta och spontant. Det där är en balansgång, för jag vill ju veta tillräckligt mycket för att inte hamna i en situation där det blir tyst och jag inte har mer att säga (för det är 100% jag som måste ansvara för att leda samtalet, och det man ska tänka på är att många blir mer fåordiga på scenen). Hur som helst – så här förbereder jag mig när jag ska vara moderator:
  • Jag börjar med att fråga personen som har bjudit in talarna, David i det här fallet, om vilka de är och vad de ska prata om. Sen går jag in och kollar i programmet och läser på lite själv. Genom att både höra och läsa så får jag in det bättre i huvudet.
  • Sen lägger jag upp hela dagens program i ett Google-dokument som jag kan plocka fram från min iPad. Jag ser alltid till att det, när det är 100% klart, finns tillgängligt även i offlineläge. Jag vill inte hamna i en situation där dåligt wi-fi gör att jag inte har koll på vad nästa talare heter. 
  • Jag tar reda på all info om toaletter, pauser, lunch, wi-fi för att ha koll om någon skulle fråga. Jag brukar desutom ta upp det innan vi kör igång dagen, alla såna praktikaliteter som folk vill veta. (Överlag så ser jag till att ha så mycket koll som möjligt, det underlättar ifall jag skulle vara nervös).
  • Sen skriver jag mitt introtal. På Internet i fokus pratar jag bara ett par minuter innan dagen kickar igång. Jag som moderator ska ju inte hålla nån egoshow, utan jag är mer en transportsträcka till allt spännande som ska hända och har som största uppgift att lyfta talarna. När det kommer till introtalet så undviker jag att börja med “Hej jag heter Alexandra, jag jobbar som…” Det finns ingen tristare inledning än att börja förklara vad man jobbar med. Det är bättre att tänka som i en filmtrailer – att man ska fånga publiken med nåt intressant direkt. Typ “Hej jag heter Alexandra och jag ska vara moderator här idag och tycker att det är extra spännande i år eftersom det handlar om Sociala medier. Visste ni att 79% av Sveriges tvååringar hänger på internet? Eller att de som delar på FB nuförtiden är dem som är mellan 55-75 år?” Typ så började jag i onsdags. Man skulle kunna dra det ännu längre och börja med det mest intressanta och sen, efter ett par meningar säga “Jag heter Alexandra och jag ska vara moderator”. Alltså att presentationen inte kommer först. Men det där är lite upp till vad man själv är bekväm med förstås. Jag tycker bara att man ska försöka undvika att ta det tråkigaste först.
  • Ibland är det svåra namn att uttala, och det händer förstås att jag säger fel eller gör nåt fel under dagen, men då brukar jag bara säga som det är, typ “Oj, det där var svårt att uttala” eller “Oj, där blev det visst fel” istället för att generat försöka släta över det obemärkt. För det går ju inte obemärkt förbi, så det är lika bra att ta upp det. 
  • Innan jag går upp på scenen – här kommer vi nästan till den viktigaste biten – ser jag till att känna mig så “hemma” på platsen som möjligt. Jag kommer i god tid och känner av stämningen i rummet, går upp på scenen om det är möjligt, pratar med ljudteknikern och får mitt headset påsatt, går omkring och pratar med människor som droppar in, gör en powerpose på några minuter (Ja det hjälper!) och är för mig själv en stund för att fokusera på de första minuterna på scenen. Jag går igenom i huvudet vad jag ska säga och undviker att prata med folk de sista minuterna.
Jag kommer i god tid och hinner med ett kort avstämningssnack med David innan det kör igång. Skulle det vara några förändringar, vilket det nästan alltid blir, så är det skönt att ha god tid på sig att ta till sig dem och eventuellt ändra i vad man ska säga etc…
 
Innan jag ska upp på scenen inför nästa talare så samlar jag ihop mig ett par minuter. Varje gång!
 
Det där med powerpose… det viktiga är att man inte står med hukad rygg och armarna i kors (=otrygg ställning) utan istället vågar ta ut rörelserna. Ibland blir det fel, men det viktiga är att man vågar öppna upp ?  Oklart om det här är en form av dans eller ett försök till en powerpose.
  • När det gäller själva snacket med talarna, och frågorna som jag ställer, så ställer jag nyfiket alla frågor som dyker upp i mitt huvud. Jag ser det som mitt jobb att ställa de där frågorna som många kanske vill ställa men känner sig för dumma för att göra. Och om talaren svarar svävande på nånting så frågar jag gärna igen för att hen ska utveckla. För att bara ställa ytliga, självklara frågor är trist tycker jag… jag vill mycket hellre gå in lite på djupet. OBS! Jag pratar inte om att gå in på det personliga planet här ?  Men ändå att man går in lite mer på djupet om det känns relevant. 
  • En annan sak att tänka på som moderator (eller vid vilket scenuppdrag som helst) är att du ska vara dig själv. Att skriva skämt som du vanligtvis inte skulle dra, och försöka leverera dem på scenen, är en dålig idé, eller att försöka sig på nåt annat som du har sett att folk gör och som du tänker att “Nu ska jag minsann också” är också en dålig idé. Gör det istället till din grej och så fort du är varm i kläderna så kan du börja dra spontana skämt om det är läge.
Det viktigaste av allt är ändå att vara väl förberedd och att ha intresse för andra människors story! Lycka till om du ska moderera ☆

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *