Varför ska man starta en podcast?

God morgon! Idag ska vi mötas tidigt på kontoret igen, jag och Sanna, eftersom vi ska gå igenom vårt podcastseminarie som vi ska ha imorgon. Vi har ett frukostseminarie (som är fullbokat, förutom att en person avbokade igår kväll så den platsen kan vi ju förstås fylla) om “Podcast för företag”. Det passar visserligen alla som är intresserade av poddar men riktar sig alltså främst mot företag. För det är nämligen så att fler och fler företag börjar intressera sig för att starta podcast, och det är ju en utmärkt idé som en del av sin content marketing. 
Det finns några argument som gör att jag tycker att man borde satsa på en podcast (om man har tid och råd):
  1. 45% av de som hör om en sponsor i en podcast besöker den sponsorns hemsida (det är helt fantastiska siffror!)
  2. 43% av de som hör om en sponsor i en podcast överväger att göra ett köp (Också vansinnigt bra siffra)!
  3. Lyssnaren känner att hen lär känna den som poddar eftersom man ofta lyssnar på samma sätt som när man pratar med sina nära (genom hörlurar i telefonen)
  4. Lyssnaren känner större lojalitet än när hen läser en text.
  5. Det är lätt att övertyga med hjälp av röst, röstläge, ton, volym etc.
Ja men det är helt enkelt en lysande idé att producera en podcast! Men nu ska jag till kontoret och träffa Sanna och köra igenom vårt seminarie en sista gång. Önska oss lycka till 🙂
Källor: 
1 och 2: http://www.edisonresearch.com/podcast-research/
3 – 5: Mina egna antaganden som inte finns någon säker källa på, men som vi märker tydligt i vårt jobb.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *