Facebooks algoritm — hur fungerar den egentligen?

Vad innebär egentligen Facebooks algoritm? Och varför har den försvårat så mycket för oss? Ja men ni vet kanske att Facebook gjorde en stor förändring i sin algoritm i januari 2018? Ni kanske har hört om det? Men vad innebär det egentligen? Det ska jag reda ut i det här inlägget. Varsågoda! ??‍♀️

Vad är en algoritm?

En algoritm… Väldigt förenklat beskrivet så är det den bakomliggande teknik som bland annat Facebook och Instagram använder sig av för att bestämma vilket innehåll som ska synas i våra flöden. Med tanke på hur många personer och företag som finns i de sociala kanalerna så ska vi nog vara tacksamma för att det finns algoritmer som, så att säga, jobbar för oss. Hade de inte funnits så hade vi fått se väldigt mycket irrelevant content och därmed också missat mycket av det som vi faktiskt VILL se. ??‍♀️

facebooks algoritm

Vad innebär den algoritmen som började träda i kraft i januari 2018?

Det som skedde den 11 januari 2018 är nog den dittills mest negativa förändringen om vi tänker ur ett företags perspektiv. Eller för de som vill växa organiskt med hjälp av Facebook.

Mark Zuckerberg sa ungefär så här:

  • Tiden vi spenderar på Facebook ska vara ”well spent”.
  • Undersökningar visar att stärkande av våra personliga relationer ökar vårt välmående och vår lycka.
  • Feedback från communityt: “För många företag, varumärken och media i våra flöden”
  • Inlägg med videos och annat innehåll från företag har exploderat senaste åren.
  • Vi känner ett ansvar över att vår tjänst inte bara ska vara rolig utan också bra för vårt välmående.
  • Undersökningarna visar att när vi använder sociala medier för att kommunicera med människor som vi bryr oss om så är det bra för välmåendet, och vi känner oss mindre ensamma.
  • Samma undersökningar visar också att passivt läsande av artiklar och tittande på videos, även om det är informativt och underhållande, tvärtom kan vara dåligt för oss.

Vad innebär den nya Facebook-algoritmen?

Så här sa grudaren Mark Zuckerberg: “Istället för att fokusera på att hjälpa er att hitta relevant innehåll så fokuserar vi nu på att hjälpa er att ha meningsfullla, sociala interaktioner”.

algoritm

Men hur var det innan?

Jo, fram till den 11 januari 2018 så var det så att antal kommentarer, likes och delningar avgjorde huruvida ett inlägg skulle synas i folks flöden eller inte.

Hur påverkar det här företag på Facebook?

Vad innebär det här då? Kommer företag och influencers inte längre kunna jobba organiskt på samma sätt som tidigare? Kommer inte innehållet synas i folks flöden? ?

Det korta svaret är att det kommer att bli mycket svårare! ?? Och om ni fortsätter att jobba på som förut så kan ni vara rätt säkra på att ni inte kommer att synas i folks flöden. Om ni inte redan har ett starkt engagemang och redan “gör rätt” utifrån den nya algoritmens prioriteringar sill säga.

Så här är det: Ett företag kommer inte längre att synas i folks flöden på samma sätt – även om man har relevant och bra innehåll – OM man inte ser till att skapa engagemang mellan människor i kommentarsfältet.
Fokuset är alltså att vi måste skapa engagemang mellan människor. Och det finns inga genvägar! 

Så här prioriterar algoritmen!

För att få förståelse för hur algoritmen fungerar, och hur Facebook numera prioriterar innehållet, så har jag skrivit ner de viktigaste parametrarna här:

  • Inlägg som genererar konversationer mellan människor prioriteras.
  • Inlägg som genererar ”fram-och-tillbaka-konversationer” människor emellan prioriteras.
  • Inlägg från vänner prioriteras högre än inlägg från företag och media.
  • Interaktionen mellan person — person prioriteras högre än mellan person — företag.
  • Interaktionen mellan vänner prioriteras allra högst.
  • Längre kommentarer som kräver mer tid och energi prioriteras högre än kortare.

Det här innebär alltså att det inte längre räcker med att få en like eller en kommentar på ett inlägg. Fokus borde nu ligga på att få folk att prata med varandra i kommentarsfältet. Och helst med vänner som de redan känner.

Måste vi anpassa oss efter algoritmen?

Om vi ska använda oss av Facebook så behöver vi anpassa oss! I alla fall om vi vill synas i folks flöden. Vi kan dock trösta oss med att ju mer vi anpassar oss efter deras algoritmer, desto bättre och mer engagerande innehåll skapar vi. Och det i sin tur leder till att vi får en engagerad grupp av followers som gillar oss på riktigt. Och det kan ingen ta ifrån oss, eller hur? Det känns därmed plötsligt som en ganska bra investering. ?

Men… det kommer fortfarande vara mycket svårare för oss som företag att nå ut i folks flöden, det är ett som är säkert! ??‍♀️

hur ska vi anpassa oss till facebooks algoritm?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *