Hur säljer man in föreläsningar?

Nu ska jag fråga er en sak… Det är inte säkert att ni kan svara, men några av er kanske kan… vi får se. Jag får ibland frågon om hur jag gör när jag säljer in mina föreläsningar och utbildningar. Just föreläsningar har jag aldrig sålt in, utbildningar däremot har jag kört säljrace med ett par gånger. Inte särskilt ofta egentligen men jag körde ju ett race där i slutet av sommaren. 
Annars har jag haft turen att få in utbildningsuppdrag “av sig själv”. Vi vann ju två rätt stora upphandlingar där innan jul, vilket var så himla kul!
Att vi får in uppdrag “av sig själv”, både när det gäller utbildningar och annat beror till mesta del på att vi (och jag) sysslar mycket med social selling, det vill säga att vi syns i sociala kanaler på ett sätt som gör att vi ligger top of mind inom vissa områden.
De flesta som följer mig här i bloggen eller på Instagram vet ju till exempel att jag håller på med utbildningar, eftersom jag delar med mig av min vardag, utan att jag för den sakens skull skriver säljiga inlägg. Det flikas liksom in på ett naturligt sätt. Och det ligger ingen strategi bakom det egentligen, utan det är som sagt en del av min vardag så därför kommer det liksom med.
Samma sak gör vi i Mama Saids kanaler, men där har vi uttalat att vi ska prata om sociala medier, mina utbildningar, podcasts och så vidare. Det som vi är duktiga på och kan sälja med andra ord. Men utan att sälja. Förstår ni vad jag menar? Så själva social selling-biten har vi alltså stenkoll på, där är vi bäst i branschen skulle jag säga! Och när jag har tid och kavlar upp ärmarna för att sälja in Mama Said så går det också bra! Jag är faktiskt riktigt bra på det. Jag är INTE bra på att jaga, det är inte min grej, men jag är bra på att sälja in OSS eftersom jag har sån enormt stark självsäkerhet i det vi gör. Jag vet så väl att vi skapar stort värde. Och jag vet också att det är väldigt kostnadseffektivt för kunderna.
Men när det kommer till föreläsningar – ja då vete tusan hur man ska sälja in det..? Hur gör man det liksom? Det känns väldigt långsökt att sitta och maila och ringa företag och erbjuda sina föreläsningar innan man ens vet att de ska ha nåt event. Så hur gör man det? Hur säljer andra in sina föreläsningar? Vet ni?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *