Tio tips för att få er företagssida på Facebook att växa

Det blir svårare och svårare att lyckas med sin företagssida på Facebook. Varför sjunker räckvidden? Hur ska vi jobba för att lyckas nå ut till så många som möjligt? Hur får vi fler följare? Och framförallt: Hur får vi vår företagssida på Facebook att växa? Det här är bara några av de frågor som jag får dagligen… Därför har jag gjort en lista över sånt som ni som företag kan tänka på kring er kommunikation på Facebook. Och om ni följer mina tips så lovar jag att er företagssida kommer att växa! Håll till godo!

1) Prata om sånt som målgruppen är intresserade av! Fundera på vad ni vill säga, och sen vänder ni på det och funderar istället på vad era följare, utifrån det, vill höra. Det är nämligen så att ingen vill följa ett företag på Facebook som bara pratar om sig själv. Precis som att ingen vill prata med killen på minglet som bara går omkring och pratar om sig själv och aldrig lyssnar på andra, eller hur? 
2) Hitta en inbjudande tonalitet! Skriv era inlägg på ett inbjudande sätt så att ni ger folk möjligheten att svara med en kommentar. Kommentarer väger nämligen tungt på Facebook och gör att ni får större räckvidd, särskilt om ni får folk att prata med sina vänner i ert kommentarsfält. 
3) Alla inlägg bör ha en bild! Se alltid till att ha en bild eller en video med i era inlägg och sudda ut URL'en (hemsideadressen) om ni har kopierat in den från en annan sida. Ett extra tips är att vi människor gillar bilder på människor (helst kvinnor och barn), mat och sånt som är lokalt betingat.
En typisk Malmöbild till exempel…
 4) Sitt kvar och var social! När ni har postat ert inlägg, sitt kvar en halvtimme och svara på kommentarer direkt. För det första så förväntar sig folk det och för det andra så gillar Facebooks algoritmer det, vilket ger er pluspoäng och i förlängningen också större räckvidd. Ni bör alltid svara på kommentarer så fort som möjligt.
5) Ta väl hand om era befintliga följare! Se era följare som ert guld! De är det viktigaste ni har, och ni borde ta väl hand om dem innan ni ger er ut och jagar nya. Precis så som vi tar hand om våra nära och kära innan vi letar nya vänner, eller hur? Se till att få era befintliga följare engagerade istället för att bara jaga nya alltså. Det fina är att om ni får dem engagerade så kommer ni få nya följare per automatik. 
6) Sluta prata om era produkter på Facebook! Här vill jag påminna om punkt ett. Det är ingen som vill lyssna på någon som bara pratar om sig själv. Visst finns det undantag, men så länge ni inte får kommentarer på de inlägg där ni postar era produkter – sluta upp med att posta dem. Det skadar er bara eftersom Facebook då får sämre förtroende för er och visar era inlägg för färre personer. Ni måste tänka smart här. Vad är målgruppen intresserade av? Ni måste få dem att känna att “Wow, den här Facebooksidan måste jag följa, annars missar jag något!” 

7) Använd bilder i stora format! Se till att profilbilden (logotypen), omslagsbilden och inläggsbilderna – ja egentligen alla bilder ni använder på Facebook – är i så stora format som möjligt.

Även om Facebook säger att profilbilden visas i max 170 x 170 så är det så att om man klickar upp den på en större skärm så blir den större. Och det ser konstigt ut om man sitter vid en stor skärm och får upp en alldeles för liten bild. Så ha som vana att alltid använda så stora bildformat som möjligt. Facebook skalar ändå ner dem så att de visas i rätt format på rätt ställe. Här har ni optimala format:
Profilbild: 3000 x 3000 px
Omslagsbild: 2485 x 945 px
Inläggsbild: 1200 x 628 px
8) Interagera med andra! Var social, eftersom Facebook är ett socialt medie. Gilla, dela och kommentera andras inlägg, både för att vara social som sagt, och för att faktiskt visa att ni finns. Det finns säkert en massa andra företag, ja även konkurrenter, som ni kan prata med, eller hur?
9) Tänk på timingen när ni postar! Hur är vädret? Vad är klockan? Vad gör de flesta i er målgrupp just nu? Vad händer i världen just nu? Tänk på att posta under lämpliga tidpunkter då det är så stor chans som möjligt att er målgrupp är beredda att interagera med er. Ju fler som interagerar under den första stunden desto större räckvidd får ni på inlägget. 
10) Var genuin! Tänk att det är människor ni pratar med. Ta reda på vilka era mest engagerade följare är. Vilka är dem? Vad har de för intressen? Försök att se dem framför er när ni postar era inlägg så att ni på ett genuint sätt förstår deras behov och intressen. Om ni verkligen vill prata med era följare (och potentiella kunder) så kommer det att märkas, då kanske ni inte ens behöver en lista med tips ? Det finns en anledning till att riktigt små företag ofta har en väldigt engagerad följarskara: Därför att de är genuint intresserade av sina följare!
Lycka till! Och har du några frågor så får du mer än gärna ställa dem i kommentarsfältet.
Om ni vill läsa om Facebooks nya algoritm och hur ni kan anpassa er kommunikation utifrån den så kan ni läsa det här inlägget:
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *