Vad är bra content i sociala medier?

Det känns som att det här med att “skapa värdefullt content” nästan kan bli som en klyscha ibland, och att vi nickar och håller med om att det är precis det vi måste göra, men så fortsätter vi ändå att mestadels prata om oss själva i våra sociala kanaler. “Bo två, betala för en!” “I helgen har vi extra REA-öppet”, “Titta! Vi har fått in den här nya, fantastiska produkten!” Typ så… Ni är med va? Det är så lätt att fortsätta i samma gamla banor som vi alltid har gjort trots att samtliga sociala kanaler tydligt har sagt, i flera år nu, att “Ju mer värdefullt innehåll ni skapar, desto större räckvidd förtjänar ni!” och numera även att “Ju mer engagemang ni skapar, desto större räckvidd…” Och ändå traskar vi alltså på i samma gamla spår. Det är det här med att bryta vanor... Så lätt i teorin, men så himla mycket svårare i realiteten.
Men nu tänker jag att jag ska försöka inspirera er till förändring. Till att börja skapa värdefullt innehåll.
Steg 1 
Börja med att bestämma er för att sluta posta erbjudanden på Facebook och Instagram. Det funkar inte. Det är inte värdefullt innehåll. Så sluta med det direkt, okej? Den tiden är helt och hållet förbi och jag har svårt att tänka mig att vi nånsin kommer att komma tillbaka till det. För tänk efter… visst har även du tyckt att till exempel Facebook har blivit mindre och mindre värdefullt eftersom du under de senaste åren mest har sett säljinnehåll från företag? Det vill vi inte ha längre, så bort med det, ok?
Steg 2
Nu är det dags att börja skapa värdefullt innehåll. Men vad är det då? Jo men som jag alltid tjatar om så är det innehåll som målgruppen är intresserade av, inte sånt som ni som företag vill säga. Det är stor skillnad på de två sakerna, eller hur? Så vad är målgruppen intresserade av då? Om ni säljer skor så kanske målgruppen är intresserade av mode till exempel. Skapa då innehåll som har med mode att göra och inte med era specifika skor. Äger du ett hotell på Öland? Ja men då är målgruppen säkert intresserade av vad som finns att göra på Öland. Bli den Facebooksidan som man bara måste följa om man vill veta allt om turistande på Öland. Återigen, ni ska alltså tänka utifrån den person som eventuellt kan komma att bli er kund, inte utifrån er själva. Och nej, ni ska inte posta något om weekendpriser och sånt. Den “hårdfaktan” får ni lägga nån annanstans. 
Jag ska ge ett ännu tydligare exempel. Titta på till exempel Stadium, de brukar ibland skicka ut tidningar till sina medlemmar.
Vad finns det i de tidningarna? Just det: Reportage! De har skapat innehåll som har värde för mig som potentiell kund. Titta här bara! Här är en artikel om löpning, med en riktig människa, och ingen mindre än min “vän” sedan över tio år tillbaka: Petra Månström. (Ja vi har känt varandra som bloggare i en herrans massa år).
Petra är influencer och en känd profil inom träning och framförallt löparvärlden, och framförallt så är hon en människa med en story. Så de har gjort ett porträtt, en intervju med henne i tidningen. Precis som om det vore ett träningsmagasin, vilket som helst.
Sen har de andra reportage… som till exempel det här om yoga och löpning…

… och så bjussar de på tips på övningar som jag kan göra själv. Värdefullt innehåll, eller hur?
Ja hela tidningen ser faktiskt ut så här. Den är precis som vilket magasin som helst, med många intressanta reportage för mig som är i målgruppen. De har alltså struntat nästan helt och hållet i det här med produktinfo och istället så bjussar de på bra innehåll rakt igenom. 
Det är precis sånt här vi ska inspireras av även när vi jobbar i våra sociala kanaler. Det är sånt här folk läser. Varför tror ni att de flesta har “Ej reklam” på sina brevlådor? Och varför har vi “Ad blockers” på våra datorer? Jo för vi VILL JU INTE HA REKLAM. Då så! Då är det ju en enkel sak. Vi slutar upp med det där självcentrerade pratet och börjar skapa värdefullt innehåll istället, utifrån användaren, ok? 
Steg 3 (bonussteg) 
Om ni någonsin känner er tveksamma huruvida ett visst innehåll är värdefullt eller inte – fråga barnen! Jag lovar, de har stenkoll. Så länge de är över 10 år skulle jag lätt fråga dem. Fråga bara “Vilket tycker du är bäst, det här eller det här?” Eller “Tycker du att det här är bra?” De har mycket bättre koll än vi tror, fast det är innehåll som egentligen passar vuxna. Testa!
 

0 thoughts on “Vad är bra content i sociala medier?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *