7 saker att tänka på när man gör en podcast

Igår hade jag min gamla kollega Hedda på besök. Hedda som, way back, lärde mig ALLT om SEO, Google adwords, hur man tyder internetstatistik, re-targeting, behaviour targeting och en herrans massa andra saker. Jag är glad att det var just hon som lärde mig eftersom hon var landets mest kompetenta e-commerce manager. Ja men på riktigt alltså, hon var den bästa, och det sa typ alla. Hur som helst, hon kom tillsammans med sina nuvarande kollegor för att få en inspirationssession kring podcasts, och jag tänkte att jag ska bjussa er på det. I alla fall en liten del av det. Nämligen det här:
7 saker att tänka på när man gör en podcast
1) Bra ljud – Ljudet bör vara bra, speciellt om man är ny som poddare och vill ha många lyssnare. Att spela in  podcast i en bullrig och stökig miljö är därför ingen bra idé. Du bör unvdika ställen som t ex restauranger och caféer, rum med ventilation som susar, ställen där det finns människor som gör nåt i bakgrunden (ljud från till exempel kök låter ofta väldigt mycket mer störande i hörlurar än i verkligheten) och istället satsa på mindre utrymmen med mycket textilier i. Bra ställen att spela in en podcast i är till exempel i klädkammaren (ju mer kläder desto bättre), sovrummet (och då gärna att du bullar upp med kuddar runt dig) eller andra rum där det finns gardiner och mycket saker på väggarna. Helt kala väggar är det sämsta, och du kan tänka att ju mer du “stör” slätheten längs väggarna desto bättre är det. En annan sak att tänka på när det gäller ljudet – en väldigt viktig sak – är att prata nära mikrofonen. Ju närmare desto bättre (Ja utan att du nuddar munnen eller kinden förstås). Ju närmare mikrofonen du pratar desto mindre eko blir det, och eko är nåt som du vill undvika.
2) Dynamiken mellan de som poddar – En podcast består ofta av två personer, och ju bättre dynamik det är mellan dessa två desto bättre podd blir det. Det finns en anledning till att Tvillingpodden (de är tvillingar), Hannah & Amanda  (de är systrar), Alex & Sigge  (de är inte syskon men har väldigt högt till tak mellan varandra ändå) är så populära. De alla har väldigt bra dynamik, och jag skulle säga att om man har riktigt bra dynamik så krävs det inte lika mycket av innehållet. Med andra ord – har du en person som du har riktigt bra dynamik med så är chansen att ni lyckas med en podd mycket större än om ni inte har det. Välj alltså partner med omsorg!
Här poddar jag med Johanna Kajson när jag intervjuar henne om influencer-branschen.
3) Genomtänkt namn – Den här punkten gäller främst för företag. Om ni vill skapa en podd som en del i er content marketing, vilket jag tycker är en bra idé, så fundera över namnet. Den bör absolut inte heta någonting som har med ert företagsnamn att göra. Ingen är intresserad av att lyssna på H&M-podden, men många hade säkert lyssnat på “Trendpodden”. Förstår ni hur jag tänker? Satsa på ett namn så att folk förstår vad podden handlar om, och låt den för allt i världen inte handla om ert företag utan snarare om sånt som ni kan dela med er av.
4) Välj en nisch – För att fortsätta resonemanget från punkt 3, så är det bra om ni väljer en unik nisch som passar er. Ju mer nischad podd, desto större chans är det att ni når rätt målgrupp, och oavsett ni gör det i privat regi eller som företag så bör ni fundera kring vilken målgrupp ni vill nå och nischa er därefter. Eftersom det finns rätt många poddar idag så är det bra att välja någonting som känns lite unikt. Kanske mode ur ett visst perspektiv om ni till exempel vill starta en podd som handlar om mode.
5) Lagom längd – Låt podden bli så lång som den blir och håll inte på att prata om att “Nu borde vi kanske sluta” efter halva avsnittet. Jag upplever att många pratar mycket om hur lång podden ska vara, i podden, och att många nya poddare har en idé om att man inte får ha för långa avsnitt. Det finns inga regler för hur lång en podd ska vara men om man har en “snacke-podd” så brukar de ofta vara mellan 45-60 minuter men jag skulle säga att en podd kan vara hur lång eller kort som helst så länge det är relevant och bra innehåll! Lyssna gärna på några poddar och fundera över vid vilka tillfällen du själv tappar intresset, och be även vänner och bekanta att lyssna på er podd och vara kritiska. Vart tappar de intresset? Vart borde ni klippa?
6) Våga ta ställning! – Det finns en del poddar som hade kunnat vara så mycket bättre om personerna bakom dem bara hade vågat ha lite fler åsikter och kanske inte alltid tyckt likadant. Det känns jobbigt när det finns en ängslighet mellan de som poddar och när det ursäktas så fort de inte tycker likadant. Eller när de varje gång som de ryter ifrån lite eller säger vad de tycker, säkrar upp genom att säga att alla som tycker annorlunda är förstås okej de med… Ja men ni fattar. Det är härligt med folk som har åsikter och som vågar tycka och stå för saker, och man förstår att det är okej att andra tycker annorlunda, vi behöver inte poängtera det och ursäkta oss efter varje åsikt. 

7) Kontinuitet – Om ni vill ha många lyssnare – var trogen och kom ut med ett avsnitt varje vecka. Man förväntar sig det, och kommer ni ut på till exempel måndagar så är det bra om ni ser till att publicera avsnittet redan 5 på morgonen så att man, oavsett när man går upp, kan lyssna. Som med allt annat så krävs det ofta att man är envis och fortsätter och fortsätter om man vill lyckas. Visst finns det stjärnskott som kan göra succé över en natt, men de flesta får hålla på och traggla ett tag innan de når resultat. Håll ut och stirra er inte blinda på trafiken utan mer på att skapa bra innehåll och på att ha en kontinuitet. Det går så klart bra att komma ut mer sällan än varje vecka, men de poddar som kommer ut varje vecka går oftast bättre.
Lycka till med poddandet!
 

60 thoughts on “7 saker att tänka på när man gör en podcast

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *