Sju vanliga misstag i sociala medier

Jag pratar med många företag och influencers och analyserar ofta Facebooksidor och Instagramkonton, så nu tänkte jag att jag ska lista de vanligaste misstagen som jag stöter på:
1) Att man bara postar inlägg om sig själv och sina produkter, typ: “Jag har gjort det här” eller “Vi har en ny produkt, titta!” eller “Kom och köp vår utbildning” (som vi själva har kört ibland?) Den här typen av inlägg funkar inte vidare bra med dagens algoritmer, som ju kräver att vi får kommentarer på våra inlägg, och helst kommentarer där folk prata med varandra.
2) Att man missar att sudda bort URL'en när man har kopierat in den på till exempel Facebook eller LinkedIn. URL'en är alltså hemsideadressen som börjar med http://… Titta här nedan. Så fort länken, med bild, har hamnat på plats kan man ta bort hemsideadressen. Länken ligger alltså kvar ändå.

3) Att man postar ett inlägg utan bild. Ja det går ju så klart inte på Instagram, men jag ser ibland att folk postar en länk på Facebook eller LinkedIn, och så hänger inte bilden från artikeln med. Ja för det händer ibland att den inte gör det, och då måste man göra om det. Och skulle det vara så (vilket händer extremt sällan) att det inte finns någon bild i artikeln som ska klistras in –  ja men då måsta man hitta en egen bild. Inlägg utan bild engagerar nämligen inte.
4) Att man skriver samma text i sin “caption”, det vill säga den inläggstext som man skriver på till exempel Facebook, som rubriken i artikeln. Man borde använda sin caption till att, med hjälp av ytterligare en rubrik, locka till klick och läsning/ tittning.
5) Att man, på till exempel Instagram, pratar om sig själv ur ett ganska egocentriskt perspektiv och sen avslutar med en “engagerande fråga” i tron om att det ska engagera till många kommentarer. Det är bättre att hitta en inbjudande tonalitet om man vill få följarna att prata med en.
6) Att man missar att interagera med andra. Om man har ett Instagramkonto till exempel så borde man lägga MINST en halvtimme om dagen på att gå runt bland andras konton och nätverka. Det ger många följare och äkta engagemang… så länge du är intresserad, intressant och relevant förstås.
7) Att man ser Facebook, Instagram och LinkedIn som annonsplatser där man kan “kränga”. Sociala kanaler bör ses som mingel där man är för att nätverka – för att så småningom eventuellt sälja. 
Vad säger ni? Håller ni med? Har jag missat något?

30 thoughts on “Sju vanliga misstag i sociala medier

  1. Just det kände jag med min privata Facebook, enbart reklam, precis som du skrev att kränga saker, konstiga artiklar och politiska debatter.
    Vet inte om Facebook är det bästa stället att marknadsföra längre, mitt bland det oseriösa blir nog risken att själv framställas som oseriös stor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *