Så kommunicerar du framgångsrikt i sociala medier

Men just det ja, jag spelade ju in en podd förra veckan – tillsammans med världens bästa Mandy – där jag pratade om hur man kommunicerar framgångsrikt i sociala medier. Jag ger mina absolut bästa tips på hur man ska göra för att lyckas på framförallt Facebook och Instagram, och jag tänker att om ni inte orkar lyssna på avsnittet (som finns här) så ska jag sammanställa lite av det jag sa här. Varsågoda:
Så här kommunicerar du framgångsrikt i sociala medier
1) Se det som att du bygger relationer och fundera över hur du gör i verkliga livet. Du går inte iväg till ett mingel och speed-nätverkar med en viss strategi i bakfickan för att få så många vänner som möjligt, eller hur? Vill du skapa relationer så handlar det inte om att vara effektiv utan mer om att du ska vilja träffa människor och ha intresse för dem. Det är alltså exakt likadant i sociala medier. I sociala medier ska vi vara sociala, och är man ett företag så krävs det ännu mer av en än om man är en privatperson. Och en viktig sak att tänka på är att krängande budskap funkar lika dåligt på Facebook som om du hade kommit med de på ett mingel. På minglet (i sociala medier) skapar vi relationer… sen kan vi vi eventuellt sälja till vissa av de som vi har relation med. 
2) När du postar någonting på till exempel Facebook eller Instagram – tänk du startar en konversation. Med andra ord; sitt kvar och prata med dina följare. Så fort någon kommentarer ert inlägg, svara och för konversationen framåt, precis som du hade gjort om den här personen hade kommit in i er butik (eller vad ni nu har för verksamhet) i verkliga livet. Prata och nätverka med de som pratar med er, på så sätt kommer folk känna att det känns meningsfullt att fortsätta att kommentera i era kanaler. Och kommentarer vill vi verkligen ha idag! Det är nämligen de som premieras bäst enligt de flesta algoritmer. 
3) HItta värdet för följarna istället för att prata om sånt som ni vill säga (sälja)! Fundera över vad målgruppen är intresserade av istället för att utgå från er och era produkter. Tänk alltid “What's in it for them?” och sluta genast med att posta säljbudskap, det får ni istället göra i er annonsering. 
4) Prata på ett inbjudande sätt så att folk vill prata med er. Det fungerar inte längre att posta envägskommunikativa budskap i sociala medier, vi måste komma närmare vår målgrupp och prata mer med dem. Lägg tid på att hitta en personlig tonalitet så att följarna känner att de kan och vill kommunicera med er. Jo, även stora företag kan ha en personlig ton. En personlig ton behöver nämligen inte innebära att man berättar om sitt liv utan man kan göra det på så många andra sätt. Ta tid på er och och försök att hitta just er personliga ton, och tänk på att den bör vara mycket mer personlig än den ni har på er hemsida.
5) Posta på rätt tidpunkter. Både på Facebook och Instagram kan ni själva se när era följare är aktiva, men jag ska göra det enkelt för er… I de flesta branscher gäller föjlande: Det är störst chans att få kommentarer och annan interaktion om man postar ca. kl. 20,00 – 21.00 söndagar till torsdagar. 
 Hoppas att det här gav er några tips på vägen. Lyssna gärna på podden om ni vill ha lite mer fördjupning. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *