Om att bygga varumärke

God morgon! Nu när jag kör så mycket bil – Vi bor på Knippla, som är en ö i Göteborgs skärgård, och kör in till matcher på Gothia cup där Alvin spelar varje dag – så hinner jag lyssna väldigt mycket på poddar. Och igår lyssnade jag på Influencerpodden, och senaste avsnittet med Andreas Palm. Han är en av grundarna till CDLP, ni vet det där nya premium-kalsongmärket som har sponsrat många poddar på sistone? 
Det är framförallt ett par saker som jag kom att tänka på när jag hörde det här avsnittet:
1) Hur viktigt det är med kontakter (eller mycket cash) och att det kan göra ENORM skillnad om en känd person, som passar ihop med varumärket (!), är med på ett hörn. Och eftersom de flesta som ska nå ut med sitt varumärke inte känner en känd person som kan vara med på ett hörn så är det så klart influencer marketing som gäller. Att få “rätt” person att prata kontinuerligt om sitt nya varumärke tycker jag i många fall är det enda rätta. Så mycket bättre än TV-reklam, annonser etc. Och det allra bästa är så klart längre samarbeten med en och samma influencer. Ja eller att man har längre samarbeten med fler influencers förstås. 
2) Hur viktigt det är att ha bra personer i sitt företag. Och med bra personer så menar jag såna som är bättre än jag inom sina specifika områden. Jag kan gärna driva företaget och se till att pengarna kommer in, men sen så ska alla andra helst vara duktigare än jag inom sina områden. Det är ju ingen idé att ha kloner av sig själv, eller personer som är sämre än jag om jag betalar lön, eller hur? Anni, Amanda och Sanna (som är själva grundteamet i Mama Said) är bättre än jag inom sina specialistområden och det är nog det som gör att vi är ett sånt jäkla bra team. Plus att alla jobbar hårt, effektivt och noggrannt. Och dessutom (framförallt!) med mycket kärlek till våra kunder, vilket är det allra viktigaste för mig. Har man inte kärlek till dem så blir inte leveransen tillräckligt bra.
3) Att CDLP är en simpel men ändå så bra affärsidé! Ni får lyssna på poddavsnittet om ni inte har koll på dem. Det är ju ett nytt varumärke och enda anledningen till att jag har hört om det är för att det har snackats om det i poddar, i form av samarbeten. 
4) Att det absolut bästa sättet att lyckas med varumärkesbyggande är att bygga en känsla, en livsstil och en story kring varumärket. Inte bara kränga produkter utan mer sälja in själva livsstilen. Man ska liksom vilja känna en stolthet över att bära varumärket (och det ska inte handla om att det är för att det är ett dyrt varumärke) och vilja tillhöra communityt. Man ska liksom vilja att det syns att man följer dem, och interagerar med dem, på Facebook och Instagram. Tänk vad lätt det blir för varumärket att nå ut via sociala medier då!
Som sagt – lyssna gärna på avsnittet här, och om ni vill, kom tillbaka och tala om vad ni tyckte. 
 

15 thoughts on “Om att bygga varumärke

  1. På tal om såna där communityn så gillar jag ju Styrkebyrån. Sånt otroligt communitybyggande att inspireras av 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *