sociala medier-trender 2019

10 sociala medier-trender 2019

Nytt år! Nu ska vi prata om sociala medier-trender 2019! Jag tycker alltid att det är lika spännande när det är ett nytt år i antågande. Vad väntar oss under 2019 liksom? Det känns som en nystart både på det personliga planet och inom företagandet. Och sen tycker jag att det är så himla intressant att blicka framåt. Hur kommer det se ut nästa år när det kommer till sociala medier? Jag har, med anledning av det, skrivit ner de trender som jag tycker är mest spännande och som jag tror att vi kommer att se under det här året. Varsågoda!
1. IGTV kommer att explodera
Om ni inte redan har gjort videos till IGTV så är det hög tid att ni planerar in det nu. IGTV (det vill säga Instagram TV) kommer bara bli större och större, och i slutet av 2019 kommer det troligtvis vara en hygienfaktor att man finns där med värdefullt innehåll. Innehållet måste dock ha en mycket bättre kvalitet än den ni har på Instagram stories. Tänk mer tv!
2. Videos i stående format
Tack vare IGTV så kan vi nu säga adios, adjö och good bye till videos i liggande format. Det kommer bara bli mer och mer stående (vertikala) format så det är lika bra att ni redan nu ändrar strategi och börjar filma stående. Ja jag vet att det är svårare att filma och få med allt med en stående skärm men vi får helt enkelt tänka om och börja filma på annat sätt. Testa! För det är bara att inse: De flesta konsumerar videos och annat via mobilen. Hela 80 % av internetanvändarna surfar från mobilen dagligen och då är det stående formatet en självklarhet.
3. Videos!
Och på tal om videos… är inte 2019 året då vi kommer att börja se videos som en självklar (och stor) del i vårt innehåll? Då videos faktiskt är en självklarhet och en bild är något som man tänker på i andra hand? Jag tror att vi kommer börja gå mot det hållet, men eftersom det är så mycket mer komplext med videos än med bilder så tror jag att det kommer ta tid. Ja men alltså videos har varit på tapeten länge, men jag menar att vi nu kommer att gå ännu mer mot rörligt. För hur det än är så finns det fortfarande väldigt mycket stillbilder out there. I bloggar till exempel… hur kan vi börja jobba med rörligt där? Utan att man ska behöva klicka igång en video… Idag kan vi bara göra det med hjälp av gif'ar… Kan man göra gif'ar mer smooth så att det blir mer innehållsrikt än bara en bild, men samtidigt inte så hackigt som en gif?
4. Vi vill ha mer transparens!
I takt med att millenials och generation Z växer upp och börjar tjäna pengar så är de också intressanta målgrupper för många företag. Och om vi vill attrahera de här människorna så är transparens och äkthet viktigt. Så visa insidan av företaget, se till att ni har bra grundvärderingar och låt det påverka vilka  personer ni väljer att anställa, hur ni tar fram era produkter och så vidare. Och visa målgruppen vilka ni är. Låt gärna VD'n, eller nån annan person på företaget (alla?) bygga sina egna varumärken kring det ämne som ni jobbar med. Jag kommer ihåg när MyNewsdesk, för många år sen, var enormt stora i sociala medier, tack vare att typ alla deras anställda var så otroligt aktiva genom sina egna varumärken på Twitter. Och det byggde så klart MyNewsdesks varumärke. Det är ofta lättare att skapa engagemang kring en privatperson än kring ett företag.
5. Personligt varumärke i kombination med business
På tal om transparens, som jag pratar om i föregående punkt, så tror jag att fler och fler kommer att jobba med sitt personliga varumärke för att stärka sin business. Framförallt de som själva äger ett företag, men även de med ledande positioner i både större och mindre företag.
6. Vi kommer spendera mer tid på internet än att se på tv
För många av oss låter det här nästan lite märkligt… Har vi inte redan gjort det i flera år? Ja jag som knappt ser på tv alls och som jobbar med sociala medier skulle jag säga att jag hänger på internet 98% av tiden och ser på tv 2% av tiden. Ja när jag inte gör annat så klart.
Men det ser inte ut så för alla, även om 2019 alltså är året då vi kommer spendera mer tid på internet än att se på tv. Det innebär också att marknadsföringsbudgeterna kommer att förändras. Mer pengar till internet, YouTube, sociala medier och sånt, och mindre till tv-reklam. Hurra! ?
7. Livesändningar blir ännu större
Vi har pratat om det här ett tag nu, och kidsen sänder live på Twitch, de lite äldre kidsen sänder live på YouTube och en del varumärken sänder live på Facebook och Instagram – men vi har inte nåt boomen än. Det kommer bli ännu mer livesändningar under 2019 så hitta gärna en strategi för hur ni kan göra det på ett bra sätt. Kanske en och samma tid varje vecka? Kring olika ämnen? Så körde vi på Mama Said för nåt år sen. Det positiva med det är att man kommer närmare sina följare och ofta får många kommentarer, vilket är bra både för relationsbyggandet och för algoritmerna.
8. Fler företag kommer att sponsra poddar
Eftersom jag har jobbat med poddar sen det blev stort i Sverige med “snackepoddar”, eller om vi kanske ska kalla det “livsstilspoddar”, så märker jag en enormt stor skillnad på hur villiga företag är att sponsra podcasts nu mot då. Då var alla väldigt nyfikna men de kom aldrig till skott. Idag är det en heelt annan sak. Under 2019 kan du alltså satsa på att producera en podcast om du har något område som du tror att du kan inspirera kring. Gärna så nischat som möjligt – då blir det lättare att hitta sponsorer.
För 2019 är alltså året då många företag – och inte bara de stora “uppenbara” Stockholmsföretagen som ligger i framkant – kommer att sponsra poddar!
9. Influencerbranschen och Influencer marketing kommer att nå nya (högre) nivåer
Vid det här laget så vet alla vad en influencer gör och vad influencer marketing är, men jag märker – när jag är ute och utbildar – att det fortfarande finns många företag (både små och mellanstora) som inte alls har koll på hur man gör när man jobbar med influencers men som ändå är väldigt nyfikna på det.
Med tanke på att Skatteverket äntligen har kommit med tydliga regler på vad som gäller så kommer den här branschen nå heeelt nya höjder, och det finns mycket pengar i den branschen, det vill jag lova! Och micro-influencer-branschen kommer bara att fortsätta att växa, eftersom vi ser hög konverteringsgrad där.
10. Chatbottar
Vi sa för några år sen att chatbottar kommer ta över mer och mer när vi till exempel ska beställa pizza eller vill skicka blommor till någon. Det har inte riktigt hänt än, men jag tror att det kommer att komma under 2019. Mer och mer… Sen lär det ta flera år innan det är vanligare med en chatbot än att man kör mänsklig hantering. När det gäller kundservice så använder man idag chatbottar i rätt stor utsträckning, men jag tycker att det ska bli spännande att se hur det kommer att bli inom andra områden.
Allt som allt så kommer 2019 handla det om rörligt och relevans! Vi blir mer och mer kräsna, och kräver därmed att de vi följer ska dela med sig av relevant innehåll. Hej 2019! ?? Du ska bli ett spännande år!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *