Social media manager - för dig som vill jobba med sociala medier

10 saker du behöver ha koll på om du vill jobba med Sociala medier!

Vill du arbeta på ett företag med dess sociala medier? Känner du att det är mycket att hålla reda på? Vad ska du kunna egentligen? Kanske du är lite osäker… “Kan jag verkligen allt jag behöver kunna?” Vad kommer det ställas för krav? Vad är rimligt att din arbetsgivare förväntar sig av dig?
Ofta vet inte din arbetsgivare hur man ska arbeta för att lyckas i sociala medier, och därför är det viktigt att du har full koll och därmed kan övertyga om vissa saker. Det är till exempel vanligt att företag enbart vill att det ska pratas om deras produkter i flödet – och det är det sämsta man kan göra.
Varsågod! Här har du svaret! Jag har nämligen listat 10 saker som du behöver ha koll på om du ska arbeta med ett företags sociala medier:
  • Grundläggade koll på vilka sociala kanaler som är de största. Här kan du se färsk statistik (från 2018) i “Svenskarna och internet”.
  • Koll på vilka målgrupper som vistas i de olika sociala kanalerna. Även det kan du läsa om i “Svenskarna och internet“.
  • Kunskap i hur man skriver en engagerande caption. 📝 Det vill säga den text som du skriver när du postar på till exempel Facebook, LinkedIn eller Instagram. Om du vill få mer koll på hur man skriver en bra caption – ladda ner min gratisguide genom att klicka på den gröna bilden. ⬇️

  • Någorlunda koll på hur man tar en bra bild. 📸 Du behöver definitivt inte vara fotograf men du behöver grundläggande kunskaper i vad som är en bra bild för sociala medier.
  • Grundläggande koll på de olika kanalernas algoritmer och hur de kan påverka det innehåll som ni skapar och sprider.
  • Någorlunda kunskap i något eller några av Adobe-programmen, så som till exempel Photoshop, Lightroom och InDesign. Det här är givetvis olika beroende på vilken arbetsgivare du har men att ha lite kunskap i de vanligaste verktygen är bra, även om det finns någon på företaget som arbetar med layout/ design.
  • Kunskap i hur man skriver för sociala medier, det vill säga hur man skriver en bloggartikel som engagerar samt koll på svenska språket (om det ska skrivas på svenska). Du behöver inte kunna det helt perfekt, det krävs alltid att någon korrläser ens bloggartiklar, men du behöver kunna uttrycka dig.
  • Koll på skillnaden mellan “värdefullt innehåll” och “säljande innehåll” samt att fördelningen alltid borde vara 80/20, det vill säga att 80% borde vara värdefullt för mottagaren och max 20% av säljande karaktär.
  • Koll på hur man läser av statistik i de olika sociala kanalerna så att du kan utvärdera hur innehållet har gått samt vad som engagerar.
  • Du bör även älska sociala medier och själv vara en aktiv användare av det. Det är så mycket som ändras hela tiden, och det är bara om du själv använder det som du, på riktigt, förstår kanalerna och vad som funkar. Gå gärna med i grupper på Facebook där man pratar om sociala medier och olika kanaler. Social media gäris och icke-binäris  är till exempel en grupp som jag är med i och där jag tycker att man pratar om väldigt relevanta saker.
PS. Om du ska jobba med annonsering så krävs det ytterligare kunskaper.
Om du vill veta mer om hur man skriver en captions, klicka här, eller på den gröna bilden för att ladda ner en helt gratis guide. Varsågoda! 👋🏽

64 thoughts on “10 saker du behöver ha koll på om du vill jobba med Sociala medier!

  1. Bra lista! Håller med om allt. Speciellt det med att hänga med i hur sociala medier utvecklar sig. Funkar inte att bara köra på det som man tror var bra för några år sedan utan gäller verkligen att hålla sig uppdaterad! 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *