Därför bör du jobba med SEO i din blogg! ☝🏽

Oavsett om du har en företagsblogg eller en blogg som influencer så rekommenderar jag i nästan alla lägen att du tänker på SEOn. Och jag fick en fråga häromdagen, av en grym bloggkollega, om varför man egentligen ska göra det? Vad är liksom syftet? 🤔

Så jag tänker att jag ska reda ut det med det här inlägget. 👏🏽

Låt oss säga att du har ett företag där du säljer hudvårdsprodukter — och så har du en blogg, kopplad till företaget, där du skriver om hudvård, gör tutorials osv… Då vill du ju ha trafik till den bloggen, eller hur? 💁🏽‍♀️

Vad googlar dina potentiella kunder?

Och så tänker vi på dina potentiella kunder för en liten stund. Vad är deras behov och utmaningar? Vad ställer de för frågor? Eller egentligen: Vad googlar de, kopplat till din bransch? 🤷🏽‍♀️

Ett enkelt sätt att se vad de googlar är att du testar dig fram genom att börja göra en egen sökning. De förslag du får fram är vanliga sökningar. Kolla här nedan till exempel. Ok, “kräm för torr hud” är alltså något som folk brukar söka efter. Då kanske du ska fundera över att skriva ett inlägg om “kräm för torr hud”.

Eller om vi tar mitt företag, Mama Said, som exempel. Vi vet att många googlar om tävlingar på Facebook. Ja men då ska vi så klart skriva en bloggartikel om tävlingar på Facebook.

Du tittar aldrig på sidan två på Google!

Det är nämligen så att ju fler som går in och läser din bloggartikel, och verkligen stannar kvar och läser hela, desto högre upp i sökresultaten hamnar du. Och om du tänker efter själv… När du gör en sökning på Google så tittar du förmodligen max på de fem första resultaten. Hittar du inget där så gör du en ny sökning. Du går sällan (eller aldrig) vidare till sidan två på Google, eller hur? Så det handlar alltså om att hamna högt upp bland Googles sökresultat, så att fler kan hitta till din blogg. Och ju bättre innehåll du har i din blogg (Det kollar Google av genom att kolla din text, genom att mäta hur länge besökarna stannar där osv.)

Det som du enkelt kan göra själv är att SEO-anpassa din bloggartikel så att Google förstår att den verkligen handlar om “kräm för torr hud” och att den verkligen ger värde till den som söker information om det. Så det handlar alltså om hur du skriver. Ett exempel på hur du bör göra är att din rubrik bör innehålla sökfrasen “kräm för torr hud” och att du sen bör skriva den frasen ett par gånger, med jämna mellanrum, genom hela bloggartikeln. En annan bra grej att göra att är att du länkar, både internt och externt, samt att du använder underrubriker. Ja det finns mycket att göra. Mitt absolut hetaste tips är att du skaffar dig en WordPress-blogg, om du inte redan har det, och börjar använda Yoast, som är ett SEO-plugin som hjälper dig att skriva rätt.

Och så, om du nu vill börja jobba med SEO, så tycker jag även att du ska läsa Elins bloggartikel här om hur man gör det på bästa sätt.

Det här vinner du på att SEO-anpassa dina bloggartiklar

Det som du vinner på att SEO-anpassa din blogg är alltså att du kan driva trafik även när du inte jobbar med bloggen. Och det eftersom de inlägg som är SEO-anpassade, efter en tid, ligger så pass högt på Google så att folk hittar till din blogg dagligen. Och då är det förhoppningsvis rätt personer som hittar dit också eftersom du har styrt ditt innehåll efter vilka du vill ha. Och den här trafiken driver du alltså medan du ligger på stranden och solar (eller nåt), alltså utan att jobba där och då. Fint va? 💁🏽‍♀️

Och om jag inte redan har övertygat dig så ska du få kika lite på Mama Saids statistik här:

Alla staplar utom den där det står “Mama Said Media” representerar blogginlägg. Det är alltså drygt 40,000 unika besökare som har kommit till vår hemsida tack vare bloggartiklar! Det du! 🙌🏽 Det är ju helt fantastiskt för oss, som ändå är ett litet företag, att få den här gratistrafiken. Gratis på så sätt att vi inte har annonserat, men sen är det så klart så att vi har lagt ner tid (=pengar) på att skriva, och sen även uppdatera, artiklarna. För det är viktigt! Om du märker att en viss bloggartikel driver mycket trafik över tid, så gå för guds skull in och uppdatera det så att det ständigt känns aktuellt.

Så varsågod! Sätt igång och SEO-anpassa vissa av dina bloggartiklar nu. Jag säger vissa eftersom du bara behöver göra det med de artiklar vars innehåll handlar om sånt som folk söker på. Om du till exempel skriver en bloggartikel om att ni har en ny kollega i företaget så är det ett typiskt exempel på något som du inte behöver SEO-anpassa.

Lycka till! 🍀☀️😍

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *