Workshop om sociala medier in the making, och en ny insikt! đŸ‘đŸœđŸ€

God morgon pĂ„ er! ☀Ja men nu ska det visst bli fint vĂ€der idag Ă€ndĂ„ (Det skulle ju egentligen vara mulet hela dagen) sĂ„ dĂ„ blir det strandhĂ€ng i eftermiddag. Jag som trodde att jag skulle fĂ„ en heeel dag utan planer och utan att vara ute i solen. Men jag Ă€r inte den som Ă€r den utan sticker gĂ€rna ivĂ€g och lĂ€gger mig pĂ„ stranden en stund. Och framförallt — det ska bli sĂ„Ă„Ă„ nice med ett dopp. â˜€ïžđŸ’ŠđŸ–

IgĂ„r var jag pĂ„ middag med tvĂ„ vĂ€ldigt fina vĂ€nner, och det var sĂ„ himla mysigt att sitta utomhus i den regniga sommarkvĂ€llen. Vi satt under en markis och hade en sĂ„n dĂ€r underbart skön vĂ€rmare pĂ„. Älskar sĂ„na kvĂ€llar! 🍀😍

Hon som vi var hemma hos Àr en riktig fixare. Hon hade gjort sÄ fint, och fixat sÄ himla god mat.

Men förutom det dĂ„ sĂ„ fick jag ett mail igĂ„r. HĂ„ll i er nu, för nu ska jag berĂ€tta om nĂ„got som fick mig att komma till insikt med en sak. Jag tĂ€nker att det liksom kommer finnas ett före och ett efter den hĂ€r hĂ€ndelsen. Ja alltsĂ„ sjĂ€lva hĂ€ndelsen Ă€r vĂ€l inte sĂ„ storslagen — mer det som jag landade i. đŸ’đŸœâ€â™€ïž

Jag fick en förfrÄgan frÄn ett företag hÀr i Malmö om ifall jag kunde ge tvÄ prisförslag; ett pÄ att vi ska göra ett kontinuerligt arbete för dem, med deras sociala kanaler, och ett pÄ dÀr vi hÄller i en worskhop vid ett tillfÀlle för att brainstorma, ta fram en strategi och för att visa dem hur de kan jobba för att vÀxa i sociala medier.

instagram - tips pÄ hur man vÀxer som företag och fÄr fler följare

Den första insikten kom jag förresten till för ett par veckor sen. Vi har alltid svarat “Det beror pĂ„…” pĂ„ den sortens frĂ„gor kring löpande avtal. Och det gör det ju eftersom det beror pĂ„ om vi ska jobba fem timmar i veckan eller 40 timmar i veckan… SĂ„ jag har helst velat trĂ€ffa kunden för att fĂ„ reda pĂ„ ungefĂ€r vad de förvĂ€ntar sig och vad vi har att jobba med (Har de egna bilder? Har de en strategi? Ska vi ta bilder? Har de en blogg? Har de Google Analytics installerat? Och sĂ„ vidare, och sĂ„ vidare… Ni fattar!) Men det Ă€r jĂ€kligt dĂ„ligt att komma med sĂ„ flummiga svar har jag insett (Ă€ven om verkligheten ser ut sĂ„) sĂ„ jag insĂ„g plötsligt att jag mĂ„ste liksom bara börja sĂ€ga ett pris, som ett exempel, som vi kan utgĂ„ frĂ„n. Folk vill ha ett konkret förslag sĂ„ dĂ„ ger jag vĂ€l det dĂ„. “Ok, det kan kosta ca. 30,000:- i mĂ„naden!” Det betyder egentligen vĂ€ldigt lite eftersom de i det lĂ€get inte har en aning om vad det innefattar. Vad ingĂ„r i det liksom? đŸ€” Men ja, jag förstĂ„r Ă€ndĂ„ att det Ă€r bĂ€ttre att komma med nĂ„t konkret. För det Ă€r sĂ€llan sĂ„ att kunden, redan innan, har tĂ€nkt till och kommer till oss och sĂ€ger “Vi har den hĂ€r budgeten, vad kan ni göra?” (vilket egentligen hade varit det bĂ€sta)

Men huuur som helst nu dĂ„… Ja det hĂ€r blev en lĂ„ng utlĂ€ggning, men hang in there! 😅 Jag gjorde som jag hade bestĂ€mt… Jag skickade ett kort svar och gav tvĂ„ konkreta priser; ett pĂ„ workshop + löpande coaching och ett pĂ„ kontinuerligt arbete varje mĂ„nad. Vi tar 30,000:- + moms för en halvdags workshop/ utbildning och sĂ„ föreslog jag att det skulle kunna kosta 30,000:- + moms / mĂ„nad om vi tar över deras sociala kanaler.

Kunden nappade direkt pÄ mitt workshopförslag, sÄ vi bestÀmde inom loppet av ett par timmar att vi skulle köra. SÄ nu Àr det inbokat och klart. NÀsta fredag ska jag in till kontoret och köra workshop med dem.

dav

Och det hĂ€r, mina vĂ€nner, Ă€r det som jag kĂ€nner kommer förĂ€ndras nu! Vi ska fokusera mycket mer pĂ„ coaching och workshops! đŸ˜đŸ™ŒđŸœ För det första sĂ„ Ă€r det verkligen min grej. Jag Ă€r svinbra pĂ„ att se saker utifrĂ„n och komma med tips och idĂ©er pĂ„ hur folk kan jobba. Jag har en vĂ€ldigt kreativ hjĂ€rna och kan spruta ur mig idĂ©er som ingen annan och jobbar gĂ€rna spontant — vilket man mĂ„nga gĂ„nger gör under en workshop eftersom den, trots planering innan, blir vad kunderna gör den till utifrĂ„n vad de sĂ€ger, vad de stĂ€ller för frĂ„gor etc. Och för det andra — nu ska jag vara helt Ă€rlig… Jag tycker att det Ă€r vĂ€ldigt tröttsamt med för lĂ„nga införsĂ€ljningsprocesser. Visst, vi kommer gĂ€rna fortsĂ€tta att ta emot kunder som vill ha hjĂ€lp löpande i sina sociala kanaler, men dĂ„ Ă€r det pĂ„ deras förfrĂ„gan. Och dĂ„ ska jag, redan innan mötet, tala om vad det kan komma att kosta. För det tar sĂ„ mycket tiiid — bĂ„de för oss och för kunderna — att sitta i möte efter möte, och sĂ„ har vi kanske inte nĂ„n aning om ifall vi lever i samma vĂ€rld, prismĂ€ssigt. Men ocksĂ„… det tar otroligt lĂ„ng tid att sĂ€lja in löpande arbete pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet. Och jag fattar det. Jag fattar att det tar tid att ta beslut. SĂ€rskilt i stora organisationer. Och Ă€nnu hellre om vi trĂ€ffar dem vĂ€ldigt tidigt i köpprocessen. SĂ„… frĂ„n om med nu Ă€r det fokus pĂ„ Sociala medier-strategier och coaching! Vill kunderna nĂ„t annat — ja men varsĂ„god! We are all open! đŸ„° MEN… VI kommer inte försöka att aktivt sĂ€lja in det lĂ€ngre. Vi kommer att promota coaching och workshops. Halleluja! Det kĂ€nns sĂ„… bra! Ja för det tog ett par timmar för den hĂ€r kunden att ta beslut. Det visade mig liksom vĂ€gen. Och Ă€ven om alla kunder inte kommer att vara sĂ„ snabba sĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt straight forward. “HĂ€r har du priset. Det innefattar en halvdags workshop!” Och sen Ă€r det bara upp till kunden att ta beslut. Easy peasy! đŸ™ŒđŸœ Ja men jag kĂ€nner att Mama Said nu kommer ha ett nytt fokus, i alla fall sĂ€ljmĂ€ssigt.

Visst Ă€r det hĂ€rligt nĂ€r hjĂ€rnan fĂ„r paus sĂ„ att man kan komma till nya insikter? SĂ„nt hĂ€r hinner jag aldrig reflektera över annars. Hur Ă€r det för er? FĂ„r ni nĂ„gra insikter under ledighet och semester? KĂ€nner ni igen det hĂ€r? đŸ€”

LĂ€mna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *