Planering av era sociala medier 📝

Nu har hösten verkligen dragit igĂ„ng pĂ„ riktigt och dĂ„ Ă€r det dags att börja planera… Ja om du inte redan har gjort det vill sĂ€ga. Jag har redan planerat de stora penseldragen, det gjorde jag ju tillsammans med min vĂ€n Kristina, förra veckan pĂ„ Tylösand. â˜ș

Och nu Ă€r jag pepp pĂ„ att bli bĂ€ttre pĂ„ att Ă€ven planera veckovis. Jag brukar vara pepp pĂ„ det efter sommarledigheten eftersom jag inser att det bĂ„de besparar mig en massa tid och att dessutom blir bĂ€ttre. SĂ„ nu ska jag försöka att alltid ha mĂ„ndagar som planeringsdag. Vi börjar dagen, pĂ„ kontoret, med ett morgonmöte och resten av dagen vill jag ha till att planera innehĂ„llet till mina sociala kanaler. Jag Ă€r rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att det kommer bli mycket bĂ€ttre bĂ„de för mig och för er som hĂ€nger i mina sociala kanaler, tror du inte det? Vi fĂ„r hoppas att jag lyckas hĂ„lla det bara. 😬 Jag Ă€r en person som gĂ€rna gör content “in the moment” och som inte har lust att sitta och nöta en massa under en och samma dag… MEN… jag tĂ€nker att jag i alla fall kan planera in rubrikerna, sjĂ€lva Ă€mnena liksom, och att jag sen kan fylla det med content under veckan. PÅ ARBETSTID! Och det, kĂ€ra du, Ă€r den stora skillnaden. Jag ska göra det pĂ„ arbetstid, INTE samtidigt som jag stĂ„r och lagar mat, tar fram fotbollsklĂ€der till Alvin, messar med nĂ„n förĂ€lder om hur vi gör med körning, pratar med Mio om lĂ€xor osv. Utan istĂ€llet göra det pĂ„ kontoret, dagtid. ☝

SÄ med det sagt sÄ tÀnker jag att jag Àven vill tipsa dig om att bli bÀttre pÄ att planera era sociala medier. Det behöver inte vara sÄ stort och komplicerat. Jag har nÄgra tips för hur du kan göra för att lyckas:

  1. Skaffa en contentplanering som Àr enkelt att hantera! Jag sjÀlv anvÀnder en som jag har gjort i excel i Google docs, och det fungerar utmÀrkt, och jag slipper att lÀgga tid pÄ att administrera planering. För jag kan inte tÀnka mig nÄt vÀrre Àn just det. Planering fÄr inte ta för lÄng extra tid utom sjÀlva funderandet.
  2. BestĂ€m en dag i veckan dĂ„ du planerar! SĂ€tt upp planeringstid i kalander. Nu beror det sĂ„ klart pĂ„ hur mĂ„nga kanaler du ska planera för och pĂ„ hur mycket tid du har, men oavsett vilket — avsett tid för planering i kalendern. För Ă€ven om du inte avsĂ€tter den tiden, i skrift, sĂ„ kommer den försvinna Ă„t planering lite hĂ€r och dĂ€r. Vi kommer liksom inte undan.
  3. Börja med en sak i taget! Hela framgÄngsfaktorn ligger i (ja om du Àr en person som jag, som har svÄrt för att planera för lÄngt fram) att ta lite, lite i taget. Gör inte för stor grej av din planering. Börja inte planera ALLT om du alldeles nyss inte planerade nÄgot. Ta smÄ, smÄ babysteps. Det viktiga Àr att det blir av! Och om du planerar en sak sÄ Àr det mer Àn vad du gjorde tidigare, eller hur?

Har du nĂ„gra bra tips pĂ„ hur en person som inte gillar att planera för mycket ska lĂ€gga upp sin planering? 😅

Vi Àr vÀldigt duktiga pÄ att planera för vÄra kunder sÄ det Àr klart att det funkar att göra Àven för mig och mina kanaler, eller hur?!

2 thoughts on “Planering av era sociala medier 📝

  1. Bra inlĂ€gg….sitter och planerar hĂ€r förfullt….inte alls bra nĂ€r hjĂ€rnan helt plötsligt börjat mala igĂ„ng pĂ„ bĂ„de det ena och det andra.

LĂ€mna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *