Våga tjata

Det är bra att vara konsekvent i sociala medier

Det är så lätt att tänka att “Det där har vi ju redan sagt så många gånger förr, vi måste komma med nåt nytt nu”. Men vet du vad..? Det är mycket bättre att tjata vidare (=vara konsekvent) om det du brukar prata om än att ständigt försöka hitta på nya saker att säga (=vara spretig) bara för att.

Jag har pratat om sociala medier i flera år, Petra Månström, aka. Maratonpetra har pratat om löpning i flera år, Julia Tuvesson, aka. Tuvessonskan pratar varenda dag om mat på sitt Instagramkonot, och det är just det som gör att det finns en tydlig anledning att följa dessa varumärken i sociala medier. För att vi vet vad vi får. Är du med? 😊

Visst kan jag känna många gånger att jag tjatar om samma sak dag ut och dag in. Hur många sätt kan jag prata om Instagram och bra innehåll på liksom? Men det är ju inte så att folk sitter och ser allt jag gör. De flesta har faktiskt ingen aning om vad jag postade igår utan har annat att fokusera på än vad jag gör i mina sociala medier. Det måste jag komma ihåg. Och det måste du komma ihåg.

Sociala medier

Det är många fler som misslyckas av anledningen att de är otåliga och därmed blir spretiga än för att de är för konsekventa och pratar vidare om det de alltid har pratat om. Att hålla sig till sin nisch innebär inte att du alltid ska prata ur samma synvinkel, och det innebär inte heller att du alltid ska ge tips om hur du är som mest effektiv i köket — om det nu är det du brukar prata om. Du kan hitta andra vinklar men fortfarande hålla dig till din nisch.

För ett tag sen hade vi en kampanj för att fira att man numera kan dela upp betalningen av alla våra webbutbildningar via Klarna. Vi pratade om det här varje dag i våra sociala medier, och jag sa alltid att “nu håller vi intagningarna öppna till samtliga utbildningar under några dagar”. Och ändå — minst en gång om dagen fick jag ett DM på Instagram där någon ställde frågan: “När öppnar ni intagningen till Social Media Academy”? Va?! Jag har ju tjatat om det varenda dag nu i en veckas tid. Just det… folk ser verkligen inte allt jag gör. De har annat att tänka på. 😅

Var alltså inte rädd för att konsekvent tjata om din grej. Det är nämligen bra om du, som varumärke, kan vara så tydlig att folk med bara ett par meningar kan beskriva vad du gör. I mitt fall så är jag säker på att de flesta förknippar mig med sociala medier och Instagram.

Vad förknippar folk ditt varumärke med? Vågar du vara konsekvent eller känner du att du ständigt tjatar om samma saker? Tell me! Jag är nyfiken! 💁‍♀️

Och du, vill du lära dig mer om sociala medier och kanske utbilda dig till Diplomerad Social Media Manager så läs om min webbutbildning Social Media Academy, som närmare 1,000 personer har gått! Klicka här för att läsa mer!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *