Hur tusan växer man i sociala medier?

Jag vet inte om du vet att jag har en podd som heter Sociala medier och Kommunikationspodden? Det har jag i alla fall, och under de x antal avsnitt som har gått ut (kommer inte ihåg hur många och eftersom det inte heller tillför nåt till historien så orkar jag inte kolla upp det) så har jag pratat om både det ena och det andra som har med just sociala medier och kommunikation att göra. 💁‍♀️

Mina webbutbildningar (som ju är produkten jag säljer) är till för de som vill bli duktiga på att jobba med ett varumärkes sociala medier och det är också typ det som podden handlar om.

För ett tag sen kom jag på den briljanta idén att jag under den här säsongen ska fokusera på influencers. För om det är några som är duktiga på just det här med att nå ut i sociala medier så är det just dem. Och alla ni som jobbar på ett företag och som sitter och kliar er i huvudet med en ständig undran kring “hur tusan växer man i sociala medier?” borde 1) kolla på hur influencers gör 2) lyssna på Sociala medier och Kommunikationspodden.

Hur som helst… nu när jag är i Stockholm i ett annat ärende, som jag ska berätta mer om sen, så passar jag på att riva av några poddar. Först ut är Jessica Lasses, denna energispridande, genuina människa som är grym på Instagram. Jag bjöd upp henne till mitt rum på Clarion Hotel Stockholm (tips för dig som ska spela in en podd är deras de luxe-rum) och började fråga ut henne. Hur ser din Instagram-resa ut? Hur gör du för att få fler följare? Hur ser din strategi ut? Och så vidare och så vidare.

Om du inte redan följer Jessica så tycker jag att du ska göra det genast. Hon finns på Instagram så klart, och så har hon även en blogg. Och en podd tillsammans med Malin Gramer. Det fina med henne är att hon är en vuxen, mogen, genuin person som både visar champagne, resor, vardagsköttbullar och stora stökiga klädhögar. Och en himlans massa humor i kombination med allt detta. Hon är liksom en kontrasternas människa, och det älskar man ju. Ja och det här med att jag la in att hon är en vuxen människa (det är hon ju obviously) var för att hon även kan tramsa och bjussa på sig själv på ett väldigt underhållande sätt. Älskar!

Om poddavsnittet nu då, och de klokheter som Jessica kom med så tycker jag att hon summerar så himlans bra vad hon själv gillar i sociala medier. Alltså vad som ska till för att hon ska följa någon: “Jag vill FÅ något plus att det ska vara inbjudande” HÖR NI? Ni som jobbar med ett företags sociala medier… Ni kan alltså INTE bara posta en massa produkter och säljande innehåll. Det är INTE något man får ut nåt av och det är INTE inbjudande. I alla fall inte om ni inte bemödar er med att nätverka med era följare. INGEN vill klicka “följ” på ett annonskonto. Vi måste bjussa! Och vi måste vara inbjudande. Så enkelt och ändå så svårt.

Snart kan du lyssna på det här avsnittet, som säkerligen kommer inspirera dig lika mycket som mig, men tills dess — se till att skapa värde så ska jag gå upp och duscha och göra mig klar och sen vänta i baren på att min kille ska bli klar så att vi kan ta ett glas bubbel och fira… något. Alltid kan man hitta nåt ju! 💁‍♀️

Ska bara resa mig härifrån…

Puss!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *