Så gjorde jag en kampanj utan att spendera en enda krona

Jag har berättat lite om det här tidigare och jag märker att ni är många som är nyfikna på hur det går egentligen. Ja, allt började ju med att mitt annonskonto plötsligt blev nedstängt och att jag såg det som ett tecken på att nu var det minsann dags att tänka om. Kanske sluta veva runt i samma gryta utan att veta ifall det egentligen var den bästa idén. Så när allt löste sig med Ads Manager var jag fortfarande fast besluten att jag skulle göra ett test. Ett test som innebär att vi kör en hel kampanj utan en enda krona i marknadsföring. Som jag sa tidigare så annonserar vi normalt sett för ca. 55,000 kr. i månaden om man snittar det över året. Och om vi drar bort juli och december, då vi knappt annonserar alls, så skulle en normal summa just nu ligga på 60-70,000:-. Men så kör vi alltså med 0:-! Noll! 😱

Och nu tänker jag att jag ska berätta hur jag tänker, och hur vi gör. Ja för jag har inget resultat ännu eftersom vi fortfarande är mitt uppe i det.

Så här: Vi ska lansera Social Media Agency — där vi matchar sociala medier-kreatörer med företag som behöver hjälp i sociala medier. För att få ut detta så krävs det att vi pratar mycket om det. Vi behöver synas. Och hur gör man det på bäst sätt? Annonser är förstås ett sätt, men jag tror att det krävs ganska mycket och under ganska lång tid (= dyrt) för att bygga varumärket. Det är liksom inte en mascara som man ser på en bild, klickar på och sen köper.

Vi har snackat en massa om ifall vi ska ha ett fysiskt event, om vi ska kasta ut reklamblad på torget, flyga luftballong eller nåt för att liksom slå på stora trumman och visa att vi menar allvar. Ok, ta mina exempel med en nypa salt, du fattar vad jag menar! 💁‍♀️ Till slut så landade vi i alla fall i att en digital konferens skulle kännas som ett bra event. Värdefullt för de som kommer dit, kul att arrangera och förhoppningsvis även värdefullt för oss. Så vi lanserade Sociala medier-dagarna. HERREGUD, att vi för bara en och en halv vecka sen inte ens visste att vi skulle ha de här dagarna är ju ett skämt. JÄKLAR vad vi har jobbat. Men så har vi också fått till nåt riktigt, riktigt bra!

Och om jag nu ska bli lite konkret… hur har jag tänkt? Hur gör vi egentligen för att nå ut utan att spendera en krona?Jag tänker att jag berättar i punktform så att det blir tydligt för dig som bara vill att jag skip the crap och liksom get to the point. Varsågod! 👏

Jag har först och främst delat in målgruppen i två grupper;

1) de som redan följer oss och

2) nya som aldrig har varit i kontakt med varumärket (Alexandra Bylund) tidigare.

Det här har jag gjort för att locka de befintliga följarna:

  • Det första jag gjorde var själva annonsmaterialet — det har jag gjort även om vi inte ska lägga pengar på marknadsföring — för att använda i samtliga sociala kanaler. Givetvis har jag gjort det i olika format så att det passar där det ska publiceras. Annonsmaterial är jag ganska restriktiv med i sociala medier. Folk är inte jätteintresserade av att bli sålda till när de sitter och scrollar på Instagram. Men ett annonsinlägg har jag publicerat i samtliga kanaler.
  • Jag har skapat ett evenemang på min Facebook-sida eftersom det brukar ge ganska bra spridning om man jämför med ett inlägg.
  • Jag har delat med mig på Instagram Stories om vad jag håller på med så att folk får hänga med på resan. Storytelling är the shit!
  • Jag har rådfrågat mina följare om vad de tycker om fäger, bildval, copy osv, så att jag liksom inkluderar dem i det hela. Och det fina med detta är att jag får så HIMLA värdefull feedback förutom att jag då sprider ordet om Social Media Agency. Kolla på den här copyn till exempel. Jag, och vi, tyckte att vi hade kommit fram till något klockrent…

… men så säger mina kloka följare att “sofistikerad” låter onödigt dyrt och kanske aningen elitistiskt samt att man snubblar på orden när det blir så långt. Och så säger de också att “sociala medier-konsulter” låter lite väl avancerat för den som vill ha hjälp 5-10 timmar i veckan. Och vi vill ju att det här ska vara för ALLA. Från den lilla frisören i kvarteret som behöver hjälp med 2 inlägg i veckan till det stora bolaget som vill ha in en person på heltid. Japp, vi har förstås ändrat i materialet efter feedbacken. Amen alltså hur bra?

  • Jag har spelat in ett poddavsnitt där jag berättar om det som jag skriver här nu. Ja det är ju inte spot on kring Sociala medier-dagarna förstås MEN det är ju som att jag sponsrar mitt eget avsnitt istället för att lägga pengar på att sponsra någon annans. Det poddavsnittet har dessutom lyssnats på av extra många eftersom ämnet är intressant.
  • Jag har skrivit en del blogginlägg som handlar om det här. Först berättade jag hur jag sa hej då till Ads Manager, sedan skrev jag ett inlägg om hur jag tänkte, och sen gjorde jag förstås ett inlägg där jag berättade om Sociala medier-dagarna.

Det här har jag gjort (och ska göra, vi är ju fortfarande mitt i det som sagt) för att locka nya:

  • Det är nu det blir en utmaning… Hur ska jag nå nya människor som jag inte har kontakt med och som inte ens vet att jag och vårt varumärke existerar? Just det, jag måste använda mig av de kontakter jag har! 👏 Så jag började med att skapa grafik till alla talare som de kan sprida i sina sociala kanaler. De vill förstås att så många som möjligt ska komma på deras föreläsningar.
  • Vi kommer ha en tävling som går ut på att man sprider eventet och därmed kan vinna en valfri utbildning hos oss.
  • Jag kommer be de talare som är sugna på att göra lite extra marknadsföring att spela in en video där de berättar varför man ska komma och lyssna på dem. Förhoppningsvis delar de den även i sina egna kanaler.
  • Jag marknadsför varje talare i mina sociala kanaler och hoppas på att de delar vidare.
  • Jag spelar in en Youtube-video (som kommer ut ikväll) där jag skapar en riktigt intressant titel och beskrivning så att folk vill klicka sig in på den, samt att jag försöker driva så mycket samtidig trafik som möjligt till den (när den publiceras) så att Youtube vill visa den för fler.

Typ så… jag har en låång lista men jag tror att du redan fattar grejen..? Och du, om du har nåt bra förslag på andra aktiviteter så säg! Jag tar tacksamt emot allt. Och om du vill sprida eventet så är du varmt välkommen att göra det. Och jag blir jätteglad! 😍 Här är länken: socialamedierdagarna.se

Jaaa, jag har självklart vaknat, svettig, mitt i natten vid ett flertal tillfällen och tänkt att “Nämen herregud, vad håller jag på med? Ska jag inte köra ut annonser ändå? Vågar jag chansa?” Men så har jag ändå fortsatt efter min plan. Det är ju ett väldigt värdefullt test tänker jag. Det blir sååå spännande att utvärdera. Vad tror du? Kommer det funka? Eller jag det kommer det ju, vi har redan över 1,300 anmälda… men satsar på 3,000. Heja! 👏

Puss!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *