Dags att förändra beteende på Instagram

Hörni, nu tycker jag att det är dags att prata om Instagram igen. Det känns som att vi går med snabba steg mot en förändring. Och jag älskar det! (Kommer ni ihåg att vi pratade om det för ett tag sen?) Jag ska förklara: När Instagram kom så var det en app där man tog en bild, skrev om vad som pågick just nu, och la ut direkt. Eller ja men skrev oftast inte så mycket, bara en mening kanske. Och det fungerade som en realtidsdagbok på nåt sätt. Och det är ju så himla kul att följa med människor här och nu, eller hur? För det är ju det vi gör på Instagram stories – följer människor här och nu. 
Efter hand som åren har gått och många (influencers) har blivit stora på Instagram och därmed kunnat tjäna pengar, så har kraven och pressen ökat. Flödena har blivit snyggare och snyggare, och därmed också mer overkliga och många gånger mer opersonliga. Och jag tror att de flesta av oss till en början gillade det. Vi gillade liksom de där snygga, välplanerade flödena som fick oss att drömma oss bort till ett annat liv… tills vi insåg att det fick oss att må mer dåligt än bra. Så då började vi bli mer selektiva i vilka konton vi följde. Många började avfölja de konton som var “för bra” och som kändes för långt bort från ens eget liv.
Det fanns en tid då gymbilder som var på mer poserande än tränande personer var populära till exempel. Idag tror jag att många hellre väljer att följa träningskonton där man får just träning.
Men pressen fortsatte ändå… I takt med att Instagram växte ännu mer så blev konkurrensen så klart ännu hårdare, vilket resulterade i att de som jobbar seriöst med Instagram ställde ännu högre krav på sig själva och ville skapa ännu snyggare flöden. Det börjades lägga upp strategier för vad som skulle postas, man såg till att flödet såg perfekt ut i sin helhet, man valde att ha sitt flöde i typ en och samma färg och allting handlade om varumärke och planering. Ni känner igen det eller hur? För det är egentligen ungefär här vi är nu…
Men det till det roliga nu då – till förändringen. Jag tycker mig se att det är ett stort skifte på gång. Att vi är på väg tillbaka till “in the moment”-bilder. Ni vet bilder som vi tar här och nu och publicerar direkt. Visst, de kommer vara väääldigt mycket snyggare än de var när vi en gång började med Instagram – jag tror inte att vi kommer att gå tillbaka när det gäller krav på kvalitet, vi vill ju fortfarande inspireras, eller hur? – men det kommer vara mer äkta, mindre strategi och planering bakom och mindre “varumärkestänk”. Vi älskar ju att följa privatpersoner just för att de är privatpersoner, och vi som jobbar med företag vet hur mycket svårare det är att få följare till just ett varumärke. Så det är ju dumt om privatpersoner gör sig för mycket till det tycker jag. Jag ÄLSKAR att vi går tillbaka till mer “in the moment”-bilder. Vad tycker ni? Gilar ni det eller vill ni hellre att det finns en strategi bakom där flödet är snyggt och det finns ett helhetstänk bakom på ett helt annat sätt? Där man liksom tänker mer varumärke… Ja men vad tycker ni? ??‍♀️ Hit me!
PS. Anledningen till att jag tar upp det här igen, just nu, är för att jag såg att Vanja har skrivit om sin Instagram-ångest, och efter att ha läst hennes kommentarsflöde blev jag så lycklig. Nu tycker jag visserligen att Vanja har varit grym på Instagram hela tiden, men det känns redan mycket närmare, nu när hon har börjat mer med “här och nu”. Älskar det.?
 

16 thoughts on “Dags att förändra beteende på Instagram

  1. Tycker det skulle vara kul med mer personligt och spontant Instagram, som det var mer i början. Jag följer aldrig konton där allt är superstylat och planerat, tycker det är jättetrist. Vet en som har samma färgtema på sina kläder på varje bild, och till och med kompisarna måste ha rätt färg på sig om de ska vara med på foton.. 😛 Inte riktigt min grej. Förstår inte riktigt heller hur det kan vara roligt att hålla på med Insta om man har en kilometerlång checklista på allt som måste stämma innan en bild ska postas. Verkar bara jobbigt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *