Jag blir så inspirerad av tjejer och kvinnor som är duktiga på något. Egentligen spelar det inte någon roll vad det är, utan det är det här med att man lyckas med någonting som man tar sig för som jag går igång på. Eller när man är nördigt intresserad (och kunnig) inom nåt område. Därför har jag bestämt mig för att starta en intervjuserie, där jag intervjuar tjejer och kvinnor som jag imponeras och inspireras av. Förhoppningen är förstås att ni också ska bli inspirerade.
Först ut är Josefine Aamodt, som driver bloggen “Prinsessans dagbok” och även jobbar med inbound marketing hos Inbound Group. Josefine är en riktig bloggveteran och en grym säljare. Jag älskar att hon redan till avsnitt två av hennes och Evelinas podd “Catching up” hade fått med Linas Matkasse som sponsor. Det är bra försäljning det! Så jag har intervjuat henne om just det – hur man lyckas sälja in sponsorer till sin podd eller blogg.
Jag börjar med en tipsig sammanfattning utifrån det som Josefine säger. Hur lyckas man sälja in sponsorskap till en podd eller blogg:
- Hitta rätt målgrupp! Det är viktigt att välja en sponsor som kan se värdet av att finnas med i er podd. Och att ni också kan stå för det. Att hitta rätt målgrupp är a och o.
- Det går bra att sälja innan du vet vad du har för trafik. Försök uppskatta tiden och värdet ändå. Du kan tacka ja till ett lägre pris med förbehåll att företaget exempelvis köper fler inlägg efter varandra eller att de vet att priset går upp enligt en trappa när trafiken / lyssningarna ökar.
- Var envis! Ge inte upp! Speciellt vi kvinnor MÅSTE våga fråga, kräva och veta vårt värde. Om vi alla går med på att inte få det vi önskar märker företagen det och betalar sämre och sämre. Go! Go! Go! alltså!
Men ta hellre del av hela hennes egen story:
Hej Josefine, vem är du?
En livsglad kvinna på 33 år som bor i Oslo med man och tre barn. Ett av barnen har diabetes1 så mitt hjärta brinner lite extra för alla små diabeteshjältar ute i vår värld. Sen jag för första gången såg en kamera har jag älskat att agera och numer fotar jag helst själv när jag inte möblerar om hemma eller arbetar med digital marknadsföring som seniorrådgivare. Sen jag körde in i Oslo med min blå snabba Saab första gången 2004 har jag arbetat i samma bransch och den uppdateras ju konstant så jag har varit med om en spännande resa och lärt mig massor. Saaben är såld och nu har vi stor familjebil då det körs hit och dit med barn som spelar fotboll och åker slalom eller så kör vi kanske långa vägen “hem” till min stad Sundsvall.
Du har drivit din blogg ända sedan 2006 – hur tycker du att bloggvärlden har förändrats sedan du började din bloggkarriär?
Den har definitivt polerats och det har poppat upp många med en strategi. De flesta önskar starta bloggar för att tjäna pengar idag. Det var tvärtom när jag började, vi började tjäna pengar för att vi bloggade. Jag kan med handen på hjärtat säga att förr var det mer äkta och mer känslor i de flesta ( inte alla ) bloggar.. Skönhetsingrepp var ovanligt och fokus på utseende var mindre. En jättetråkig utveckling som skrämmer mig. Jag själv är en del av den och jag har gjort saker jag ångrar.
Har du någonsin kunnat leva till 100 % på din blogg?
Det var ett vägskäl när jag var mammaledig. Jag hade kunnat börja leva på bloggen om jag hade blottat det mesta och satsat min ekonomi på att visa upp oss alla i familjen. Den vägen valde jag att inte ta. Det kändes fel att bygga upp min framtid på det viktigaste jag har, barnen. Det kändes också tomt att bygga min kompetens och erfarenhet vidare av mina egna erfarenheter så jag valde hellre att satsa på min karriär inom medierådgivning. Kort och gott har jag senaste åren arbetat med att hjälpa kunder nå önskade mål, få bättre synlighet på internet och varit med och byggt upp webshops och websidor. Det har jag aldrig ångrat på.
Vad gör du när du inte bloggar?
Älskar att gå snabba walks, yogar, poddar, dricker vin och skrattar med väninnor, äter god mat, reser gärna men tiden har inte funnits senaste tiden med en workoholicman vid min sida, fotograferar, shoppar och sprutar idéer till höger och vänster. Jag har många drömmar och jag börjar känna att tiden är inne för att realisera dem nu när jag vet att jag är färdig med att bära och föda fram små människor till vår jord.
Du har en podcast också – “Catchinguppodden” – tillsammans med Evelina. Vad handlar den om?
Den handlar om två bloggande väninnor som catchar upp varje vecka om hur livet är just nu. Varvat med både lättsamma och tyngre ämnen. Vi är bara på avsnitt 3 än men jag kan lova er att det kommer både förlossningsberättelser, prat om alkoholism och dysfunktionella familjer. Det handlar om livet helt enkelt och mest utifrån våra egna erfarenheter. Evelina och jag har många saker gemensamt och de flesta är tunga erfarenheter sen vi var små men nu när vi catchar upp märker vi hur mycket annat vi också har gemensamt. Det är givande att prata med någon som förstår ens inre och inspirerande att vi som kanske haft en extra tuff uppväxt kan lyckas “ändå”. Vi har efter tre avsnitt i skrivande stund haft över 35 000 lyssningar – galet roligt!
“Kvinnor MÅSTE våga fråga, kräva och veta sitt värde”
Du har lyckats med det som många kämpar med i flera månader, och som många aldrig någonsin lyckas med: Redan i andra avsnittet av er podd har ni med en sponsor. Berätta – hur lyckades du med det?
Tack snälla så roligt att det uppmärksammas! Det kanske låter enkelt men vi hade så stor tro på vår podd men hade inte kunnat drömma om sifforna första veckan. Med det underlaget tycker jag vår första sponsor Linas matkasse kan vara stolt sponsor av en podd som når deras målgrupp så träffsäkert. Jag fick kontakt med rätt person som representerar företaget och förhandlade direkt med honom. De trodde på oss och voila! Kvinnor MÅSTE våga fråga, kräva och veta sitt värde. Om vi alla går med på att inte få det vi önskar märker företagen det och betalar sämre och sämre. Man får inte ge upp om man tror på något.
Har du några bra säljknep till andra som vill sälja in sponsorskap till sin podd eller blogg?
Välj en sponsor som direkt kan se nyttan av att synas hos er. Målgruppen är a och o i marknadsföring. Om du vet att du kan representera produkten till 100% är det det viktigaste. Det kan vara svårt att sälja innan man vet trafik / lyssningar men försök uppskatta tiden och värdet ändå. Starta högt så du har spelrum. Våga tacka nej om det inte känns bra eller tacka ja till ett lägre pris med förbehåll att företaget exempelvis köper fler inlägg efter varandra eller att de vet att priset går upp enligt en trappa när trafiken / lyssningarna ökar. Ge inte upp! Vi alla i blogg- och poddvärlden behöver få bättre betalt så det hjälper om vi är fler som ser värdet av marknadsföring i våra kanaler. Det är inte bara företagen som ska vara vinnare, vi ska också kunna försvara tiden vs. pengarna.
TACK Josefine, för dina tips!
Vem tycker du att jag ska intervjua? Finns det någon som inspirerar dig som du tycker att jag ska kontakta?