Att köra bil på autobahn i Tyskland

Jag hade många tankar om det här med att köra bil i Tyskland. Hur är det på autobahn liksom? Kör folk som galningar? Kommer jag vara livrädd? Kan jag ens fundera på att lägga mig i mittenfilen? Och hur ser autobahn ut egentligen? Är det extra breda filer? Finns det bensinmackar lite här och där precis som i Sverige? Kommer det vara skyltat “autobahn?” Ja men ni fattar… jag hade noll koll eftersom jag aldrig hade kört i Tyskland innan. 
  • Du får (typ) inte köra hur snabbt du vill! Först och främst – Nej, det finns inga skyltar som säger att nu är du minsann på autobahn och får köra precis så snabbt du vill. Tvärtom så fanns det 120-skyltar längs nästan hela vägen som vi körde (Puttgarden – Göttingen), vilket gjorde mig förvirrad att tro att vi inte var på autobahn. Jag trodde att autobahn per definition var där man fick köra i så hög hastighet man vill. Men så är det inte. Först och främst så finns det ofta (inte alltid) skyltar med hastighetsbegränsning, och sen är det tydligen så att där det inte finns skyltar så råder det ändå en rekommendation på max 130 km/ h, och skulle man köra snabbare än så, så blir man automatiskt skadeståndsskyldig om man är med i en olycka – oavsett vem som orsakar olyckan. 
  • Autobahn ser ut som vilken motorväg som helst. Man märker inte ens att man kommer ut på autobahn. Visst är det trefiligt, men det är realtivt smala (i alla fall om man hade väntat sig stora, amerikanska körfält så som jag hade ) så det känns liksom inte annorlunda än på en svensk motorväg. 
  • Ja man kan köra i vänsterfilen. Jag trodde att det skulle vara omöjligt för mig och min lilla Captur att köra i vänsterfilen, men så var det inte.  Visst var det en del som körde väldigt snabbt, tippar på 140 – 160 km/ h på söndagen och sen snabbare när vi körde hem på torsdagen. Men det kändes absolut inte så snabbt och galet som jag hade trott. Det finns säkert andra sträckor som är värre men nu pratar jag om min upplevelse mellan Puttgarden och Göttingen, och tillbaka.
  • Det finns många bensinmackar längs vägen. Ibland måste man köra av ganska långt, men på vissa ställen så finns det bensinmackar precis intill motorvägen så att man kan göra ett stopp på bara ett par minuter.
  • Toaletterna på bensinmackarna kostar ofta pengar – och det funkar bara med kontanter. Toaletter finns på bensinmackarna men det kostar ofta pengar. Och de tar inte kort! Man måste alltså ha kontanter för att gå på toaletten, och det kostar 0,70 €. Sen kan man handla för 0,50 € om man lämnar in sin toalettbiljett på macken. Så man får alltså tillbaka större delen och behöver bara betala typ 2 kr för ett toalettbesök. Finfint. Men mindre fint att jaga kontanter när man håller på att kissa på sig ?
  • Blyfri bensin är inte alltid den gröna slangen. När man ska tanka så ska man, om man ska ha blyfri bensin, inte automatiskt ta den gröna slangen. Det är nämligen diesel i den i vissa fall. Jag frågade varje gång efter blyfri bensin och de sa alltid samma sak – att all bensin är blyfri. Så jag valde den svarta – super – på vissa ställen och den gröna på andra. Gå alltså inte efter färgen!
  • Det finns mat längs vägen, men mestadels snabbmat. Matställen längs vägen då… Precis som i Sverige så är det mest snabbmat som gäller. Det finns en hel del Burger King och Mac Donalds, och även vägkrogar som serverar wienerschnitzel, pannbiff och annan husmanskost, längs vägen.
En fräsch Ceasarsallad känns långt borta tyvärr…
För min del blev det bara en sån här – vad den nu heter – på vägen.
Summa summarum så var det varken stort, högtidligt eller läskigt att köra på autobahn. Det var precis som på vilken annan motorväg som helst. 
 

0 thoughts on “Att köra bil på autobahn i Tyskland

  1. Körde också där i sommras och det var inte alls så dramastiskt som många gärna får en att tro. Kan bli lite jobbigt med tre filer och andra bilar och lastbilar på varje sida men annars är det väldigt likt sveriges motovägar 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *