Det här ska du mäta på Instagram

Jag märker att mitt inlägg som jag skrev om vad man bör mäta på Facebook är populärt, så jag tänker att jag gör ett likadant kring Instagram. Vilka nyckeltal bör du ha koll på, på Instagram? Jag ska förklara för dig, och om du inte är sugen på en förklaring utan bara sitter här och tänker “Ja men ge mig nyckeltalen då!” så scrolla ner, för där har du dem tydligt presenterade.
Men för dig som vill att jag lotsar dig igenom det… Först och främst så måste du ha ett företagskonto för att kunna få ordentlig statistik på Instagram. Om du inte redan har ett företagskonto så kan du lätt gå in och ändra till det under “Inställningar”.
När du har ett företagskonto så kan du se den lilla stapeln (som jag har ringat in med en grön cirkel till vänster). Klicka på den så kommer den vyn som du ser till höger dyka upp. Där ser du direkt hur många följare du har och hur många du har fått den senaste veckan. Det är ett av nyckeltalen – antal följare. Under följare står det “exponeringar”. Det behöver du inte bry dig så mycket om, men om du swipear den åt sidan…
… så ser du att du även kan se hur många personer som har nåtts, det vill säga räckvidden, och om du swipear ytterligare så kan du se hur många webbplatsklick du har. Instagram är inte en kanal som är vidare bra att driva trafik till en hemsida ifrån, så det skulle jag inte bry mig så mycket om faktiskt.
Däremot, om du scrollar ner, så ser du dina inlägg. Klicka på “Visa fler” så kommer du till den vyn du ser i mitten. Där kan du välja om du vill se de senaste 7 dagarna, de senaste 30 dagarna, de senaste 3 månaderna och så vidare. Ta som vana att mäta varje måndag morgon, tidigt, så har du hela förra veckan siffror där. Så välj alltså 7 dagar. Och sen kan du välja gilla, kommentarer, interaktion och så vidare. 
Förresten! Ni vet väl att ni kan se när era följare är som mest aktiva? Vilka dagar och tider alltså. Om ni inte visste det så gå genast in och kolla. Det är väldigt intressant. Ni hittar den statistiken under “Följare” och “Visa fler”. Generellt kan man säga att de flesta är som mest aktiva mellan 20 och 21 söndagar till torsdagar. 
 

Det här är de nyckeltal som jag tycker att du bör ha koll på, på Instagram:

  • Följare (Se till att de ökar i jämn takt varje vecka)
  • Antal gilla på dina inlägg
  • Antal kommentarer på dina inlägg
  • Räckvidd (det vill säga hur många som har nåtts. Högt relevant)
  • + att du borde kolla vilka poster som har gått bäst varje vecka. 
Håller ni med? Mäter ni ens? Eller mäter ni kanske nåt annat?
 

0 thoughts on “Det här ska du mäta på Instagram

  1. Alltså måste få säga att jag älskar blogginläggen du levererar nu. Du är så grym! Och att du levererar sånt här matnyttigt och vettigt när man själv undrar om man bara borde posta julgranar just nu för att nätet känns så dött? Tror det är bra att posta vettigt också – som kontrast till alla reklamer och julkalendrar, och julmys 😉
    Jag har inte gått över till businesskonto så mäter inte särskilt mycket alls. Men kände verkligen igen Lindas snack i podden med att känna menlöshet kring bilder på instagram?! Skulle behöva en inspirations-coaching-session i "hitta tillbaka till ditt instagram-du och blomstra som aldrig förr!"

  2. Grymt inlägg – tack! Man kan ju tänka att jag borde veta, men jag har inte tänkt så noga på det faktiskt. Skyller på att mitt konto mest är privat – trots att det är markerat som "företagskonto". Men liksom alltid: ju mer man kan, desto roligare blir det. Även alltså när man inte ser på sitt konto särskilt professionellt. Nu ska jag tänka till lite mer. Kul att se att min målgrupp är den jag tänkte mig 35-44 där jag själv är 😉 men att hyfsat stor procentandel också är 25-34 år (27 %) så att jag inte börjar bli för gaggig (thi hi 40-årskris eller)

  3. Intressant! Med andra ord rekommenderar du att en bloggare går över till företagskonto på Instagram? Jag trodde det fanns en viss problematik och debatt kring det och att det inte nödvändigtvis är en fördel som bloggare att ha företagskonto.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *