Ja men vi vet ju alla vid det här laget – det borde vi i alla fall göra efter att ha pratat om det i minst sex år (!) – att videos ligger i tiden. Det är videos som kommer dominera våra flöden framöver, det säger alla som spår om framtiden. Men samtidigt – vad händer med bloggarna då? Jag är en STOR förespråkare av att man, som till exempel företag, ska ha en blogg eftersom VARJE BLOGGARTIKEL ÄR EN INVESTERING. Varje blogginlägg som du gör, särskilt om du ser till att skapa hållbara inlägg är en investering som alltid finns kvar. Och DU äger innehållet. Ett blogginlägg ska vi nämligen inte se som något som försvinner bort i flödet, så som på Facebook och Instagram, utan det är en landningssida på vår hemsida som ALLTID ligger där och driver trafik. Om det är bra vill säga.
Som jag berättade för er häromdagen så är det här inlägget – “9 tips för att lyckas på Instagram” ett av mina mest lästa inlägg vissa veckor. Och då är det snart ett år sen jag skrev det. Eftersom jag vet att det är ett populärt inlägg så går jag in och redigerar det ibland och lägger in länkar till andra, mer nygjorda blogginlägg, som kan vara relevanta för läsaren när de har läst det.
Så jag är som sagt en stor förespråkare för att man ska ha en blogg och försöker alltid övertyga alla kunder om det. Här är mina argument:
- Varje bloggartikel är en investering. Se det som att ni skapar en landningssida som vilken som helst på er hemsida.
- Ni kan vara mer personliga i en bloggartikel än på en vanlig landningssida på hemsidan, och ha en helt annan “sociala medier-vänlig” och personlig ton.
- SEO! Det vill säga sökordsoptimering. Ni vill ju vara synliga, bland de första resultaten, när folk gör sökningar på Google.
- Ni äger innehållet och är inte beroende av andra tjänsters regler, algoritmer och eventuella förändringar.
- Ni låter era potentiella kunder/ gäster/ besökare komma närmare er och på så sätt så får ni mycket större förtroende från dem.
Hur tänker ni? Tycker ni att bloggar är ute? Eller tror ni att det kan få en slags comeback och bli mer populärt än vad det är nu?
Läs gärna det här inlägget om hur du jobbar för att lyckas med din blogg.
Jag är en sån som aldrig öppnar en video. Bloggare som presenterar sina vloggs är jobbiga. Föredrar verkligen det skrivna ordet, då kan jag själv styra hur snabbt jag läser, vad jag kanske hoppar över, och behöver inte ha hörlurar i närheten, eller – gud förbjude – låta så omgivningen hör vad jag gör.
Nej, bloggar är verkligen min favorit.
Jag tror absolut att det kan få en comeback! Jag tycker att vi ser en trend i att fler och fler börjar att läsa böcker igen också. Det är jätteroligt med snabb interaktion som vi får via instastories, snapchat, instagrambilder och poddar. Dock tror jag att läsa något som en annan person har skrivit ger ett helt annat djup och en helt annan förståelse för personen. Dessutom är det något som vi hinner ta in och ta åt oss av. Med en instastory eller en bild är det endast en sekvens av en händelse som inte berättar lika mycket. 🙂
Jag håller med Lisa, att jag har svårt för videos för att jag inte kan skrolla igenom. Det ska alltså antingen gå snabbt, eller vara en video som jag vet att "jag kan lita på" (t.ex. jag vet vad jag får om jag ser på den, typ).
Men jag tänker att man kan kombinera, inkludera video i blogginlägg för att berika dem? Och använde sig av video för att nå ut till exempel på Facebook. Jag har tänkt att det ska få bli min strategi för 2018 😉
Ja kanske… men samtidigt så vill jag oftast läsa blogg när jag läser blogg och kolla YouTube när jag vill se video. Men det kanske bara är jag 😉
jag hoppas dom blir kvar, video får så klart också finnas men bloggar är roligare tycker jag… kan vara en generationsfråga;)
Ja delvis är det nog det 🙂
Jag tror på en comeback faktiskt! Jag gillar både att kolla vloggar och att läsa inlägg.
Ja kombinationen är bäst!! 🙂