Allt om Facebooks nya algoritm – och det vi som företag behöver veta

Ni vet ju att jag körde ett webinar häromdagen, eller hur? Det handlade om Facebook och den nya algoritmen, samt om hur vi ska jobba för att anpassa oss till den. Jag tänkte att jag i det här blogginlägget ska berätta mer konkret om vad den innebär. Vill ni veta det? Om inte så får ni scrolla vidare, för nu kör jag ?
Vi tar det från början… 
Vad är en algoritm?
När vi pratar om algoritmer i sociala medier så pratar vi (väldigt förenklat) om den bakomliggande teknik som bland annat Facebook och Instagram använder för att bestämma vilket innehåll som ska synas i folks flöden. Hade det inte funnits algoritmer så hade vi fått se väldigt mycket av sånt som inte är relevant för oss, och därmed också missat mycket av det som vi faktiskt VILL se.
Vad innebär den nya algoritmen?
Ungefär så här sa Mark Zuckerberg i sitt inlägg som gick ut den 11 januari i år:
  • Tiden vi spenderar på Facebook ska vara ”well spent”.

  • Undersökningar visar att stärkande av våra personliga relationer ökar vårt välmående och vår lycka.

  • Feedback från communityt: “För många företag, varumärken och media i våra flöden”

  • Inlägg med videos och annat innehåll från företag har exploderat senaste åren.

  • ”Vi känner ett ansvar över att vår tjänst inte bara ska vara rolig utan också bra för vårt välmående”.

  • Undersökningarna visar att när vi använder sociala medier för att kommunicera med människor som vi bryr oss om så är det bra för välmåendet, och vi känner oss mindre ensamma.

  • Samma undersökningar visar också att passivt läsande av artiklar och tittande på videos, även om det är informativt och underhållande, tvärtom kan vara dåligt för oss.

Konkret – Vad innebär den nya Facebook-algoritmen?
Så här säger Mark Zuckerberg:
 “Istället för att fokusera på att hjälpa er att hitta relevant innehåll så fokuserar vi nu på att hjälpa er att ha meningsfullla, sociala interaktioner”.
Hur var det innan?
Fram till den 11 januari 2018 så var det så att antal kommentarer, likes och delningar avgjorde huruvida ett inlägg skulle synas i folks flöden.
Vad innebär det här för företag?
Hur blir det nu då? Kommer företag inte längre att kunna använda Facebook på samma sätt som tidigare? Det vill säga, kommer inte innehållet att synas i folks flöden?
Svaret är att om ni fortsätter attt jobba på som förut så kommer ni inte att synas i folks flöden. Om ni inte redan har ett starkt engemang och redan “gör rätt” utifrån den nya algoritmens prioriteringar. Se nedan. Så här kan man säga:
 
Ett företag kommer inte längre att synas i folks flöden på samma sätt – även om man har relevant och bra innehåll – OM man inte ser till att skapa engegemang mellan människor i kommentarsfältet. 

Fokuset är alltså att vi måste skapa engagemang mellan männsikor. Och det finns inga genvägar!
Hur prioriterar algoritmen innehållet?
För att få förståelse för hur algoritmen fungerar, och hur Facebook numera prioriterar innehållet, så har jag skrivit ner de viktigaste parametrarna här:
  • Inlägg som genererar konversationer mellan människor prioriteras.

  • Inlägg som genererar ”fram-och-tillbaka-konversationer” människor emellan prioriteras.

  • Inlägg från vänner prioriteras högra än inlägg från företag och media.

  • Interaktionen mellan person – person prioriteras högre än mellan person – företag.

  • Interaktionen mellan vänner prioriteras allra högst.

  • Längre kommentarer som kräver mer tid och energi prioriteras högre än kortare.

Det här innebär alltså att det inte räcker med att få en like eller en kommentar på ett inlägg. Fokus borde nu ligga på att få folk att prata med varandra i kommentarsfältet. Och helst med vänner som de redan känner.
Vad kan man som företag göra nu då?
Det finns några konkreta knep att ta till:
  • Ni kan be folk att ändra inställning på Facebook så att de väljer “Visa först”. På så sätt så säkerställer ni att ni alltid kommer upp i deras flöde. (Gissar att de flesta INTE kommer att göra det dock, så det är ett ganska vagt knep…)
  • Ni kan sända live! Facebook prioriretar livesändningar eftersom de säger att det skapar mycket engagemang i kommentarsfältet och att det får folk att prata med varandra. Det är oklart om det enbart är engagemanget som gör att det prioriteras eller om det även är så att Facebook prioriterar själva livesändningen eftersom de tror på den. Jag gissar på det sistnämnda – och i vilket fall som helst – testa gärna livesändningar eftersom det engagerar.
  • Skapa grupper! Grupper skapar ofta mycket engagemang, och en grupp kan handla om precis vad som helst, den kan i princip vara hur nischad som helst. Vi på Mama Said startade en grupp för flera år sedan, som handlar om innehåll. Tanken är att folk ska kunna ge feedback på varandras innehåll. Vi har inte kickat igång den här gruppen än men ska göra det snart. 
  • Var genuin och skapa engagerande innehåll! Det här är den punkt som ni borde lägga störst vikt vid, för det är egentligen ingen idé att hitta knep för att “lura” algoritmen. Algoritmen är till för att folk ska få bra och engagerande innehåll i sina flöden, så det enklaste är att lägga fokuset på det, eller hur?

Måste vi verkligen anpassa oss efter alla algoritmer?

Ibland kan man bli trött på när de sociala kanalerna försvårar det för oss genom att till exempel förändra i sina algoritmer, och jag förstår att man kanske tänker “Skit samma, vi kör på som vi brukar, vi tänker inte hålla på och anpassa oss bara för att de säger det”. Men om vi ska använda oss av deras tjänster så bör vi nog anpassa oss. I alla fall om vi vill synas i folks flöden.
Och vi kan ju trösta oss med att ju mer vi anpassar oss efter deras algoritmer, desto bättre och mer engagerande innehåll skapar vi ju. Och det i sin tur leder till att vi får en engagerad grupp av followers som VERKLIGEN gillar oss. Det kan ju aldrig bli fel utan borde istället ses som en investering, eller hur? Och det positiva är att om ni är snabba nu och faktiskt börjar anpassa er efter Facebooks nya algoritm, så kommer ni vara de som syns i folks flöden. Bra va? 
 

0 thoughts on “Allt om Facebooks nya algoritm – och det vi som företag behöver veta

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *