Tips på hur du gör business av bloggen

Det här inlägget är för dig som vill tjäna pengar som bloggare/ influencer. Vi jobbar mer och mer med influencer marketing och jag tänkte att jag nu ska dela med mig av några konkreta sanningar, samt tips på hur du ska kunna göra mer business av dina kanaler.
  • Det är lättare för företag att hitta dig som influencer om du har en tydlig nisch, och det gäller även om du är en liten eller melllanstor influencer. När jag säger liten eller mellanstor så pratar jag om antalet unika besökare per vecka.
  • Och på tal om unika besökare – det är oftast just unika besökare per vecka som man jämför när man vill jämföra mellan influencers siffror, så om det är någonting du ska lämna, i sifferväg, så är det i första hand det.
  • Den här punkten talar lite emot den första punkten… Det är nämligen väldigt vanligt (vanligare än vad det pratas om. “Alla” pratar om att “Du måste ha en nisch!”)  att kunder vill samarbeta med influencers som inte är direkt nischade, utan som snarare når en viss målgrupp. Jag ska ge ett exempel: Vi jobbar med en kund som verkar inom resebranschen, och visst vill de bland annat nå de som är reseintresserade, men de vill också nå mammor, ungdomar och andra. Man behöver ju inte vara reseintresserad för att resa mycket. Hur som helst – de vill alltså nå en viss målgruppp – låt oss säga mammor i 35-årsåldern – men bryr sig inte så mycket om vad bloggen har för nisch eller vad mammorna har för intressen. Det viktiga är att  samarbetet känns matchande, genuint och relevant för alla parter. Problemet är att det är svårt att hitta små och mellanstora bloggar som inte har någon direkt nisch.
  • … så med det i åtanke – om du har en blogg utan en tydlig nisch men ändå har en tydlig målgrupp – skriv det! Tala om det! Berätta det för byråer och potentiella kunder så att de vet. Skriv det tydligt i din blogg. Typ: “Jag når mammor i 35-årsåldern som bor i Göteborg”. Det här är nämligen information som är väldigt svårt och tidskrävande att hitta för oss som ständigt söker efter influencers.
  • Slå dig ihop med ett gäng andra influencers och skapa “paket”. Tillsammans kan ni erbjuda kunderna större räckvidd och eventuellt en bredare målgrupp. Det beror helt och hållet på vad du satsar på för gruppsammansättning. Men att gå ihop med andra influencers gör att du förenklar för företagen samt att ni tillsammans kan hjälpa varandra att växa. 
  • Våga presentera priserna på din blogg! Det finns ingen anledning att vara hemlig med vad du kostar. Att våga säga vad du kostar visar först och främst att du sätter ett ordentligt värde på dig, din blogg och ditt arbete. Och för det andra… varför ska det ens vara hemligt? Har du inget fast pris så säg på ett ungefär vad du tar för samarbeten och sponsrade inlägg.
  • Svara snabbt på mail! När man letar efter influencers så vill man gärna ha svar snabbt, och ofta kan tåget ha gått om det tar flera dagar innan man får svar.

 Hoppas att det här kan hjälpa dig framåt i din karriär! 

0 thoughts on “Tips på hur du gör business av bloggen

  1. Ah, peppande det där m att målgrupp är viktigare än min nisch. Egentligen så självklart. TACK för att du tydliggör!
    Har du tips på hur en kan argumentera för sig som mikro … nah, snarare nano-influencer?! Vad är bra med det??

    1. Så lite så 🙂 Jag ska skriva ett inlägg om hur många läsare man behöver ha för att kunna ta betalt… det kommer ut runt lunch idag. Tror att du kan få med dig tips därifrån 🙂

  2. Så bra tips! Hur många följare på instagram eller unika besökare i veckan på sin blogg tror du man behöver för att kunna ta betalt? Jag brukar svara företag som hör av sig att det kostar en viss summa och då svarar de sällan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *