Hur får man större räckvidd på Facebook?

Igår sände jag och Anni live på Facebook, och vi pratade om hur man som företag kan öka sin räckvidd på just Facebook. För det är så att ju bättre jobb vi gör på Facebook – enligt deras algoritm – desto större räckvidd belönar de oss med. Och hur gör vi – enligt algoritmen – ett bra jobb då? Ja men det kan ni läsa om här: “Allt Facebooks nya algoritm och det vi som företag behöver veta”.
Men nu ska vi titta på vilken typ av innehåll som engagerar. Vi har tittat både på vår egen och på flera av våra kunders statistik och dragit slutsatser utifrån det. Jag kommer dock enbart att visa underlag från Mama Saids Facebook  som ni förstår. Om ni inte orkar läsa igenom inlägget om vad den nya algoritmen innebär så får ni den väldigt korta sammanfattningen här: Ju fler kommentarer ni får på ett inlägg (och helst av allt kommentarer där vänner pratar med varandra) desto bättre är det. Så om vi då utgår från antal kommentarer och tittar på vilket innehåll som, utifrån det, har gått bäst senaste månaderna så är det den här typen av innehåll som jag presenterar nedan. Jag presenterar dem i en ordningsföljd där mest populärt kommer först.
1) Livesändningar
Gårdagens livesändning gav över 20 kommentarer och det är rätt mycket för ett inlägg på Facebook med tanke på att vi har 836 följare. Och inte nog med det, Facebook älskar när vi använder så många av deras funktioner som möjligt samt att de faktiskt uppmanar folk till att sända live och därmed pushar det rätt bra genom notiser till följarna. Och sen så innebär det ju faktiskt att vi får en närmare relation till våra följare eftersom det möjliggör en helt annan nivå på konversationerna när man sänder live.  
 
2) Taget från verkligheten – När man söker efter personer IRL
När vi, på riktigt, söker efter en ny person till vårt team, efter barn till en reklamfilm, eller som i det här fallet efter en översättare så är det, av naturliga skäl, något som ofta får många kommentarer. Det räcker inte att be folk om att tagga en person (det är dessutom dåligt att göra om vi tänker från algoritmens perspektiv) bara för att försöka få många kommentarer, utan det krävs att det är hämtat från verkligheten och är något som engagerar folk. Undvik alltså “Tagga den du vill äta middag med ikväll” och försök istället att ta in så mycket från det verkliga livet som möljigt, och särskilt sånt där folk kan tipsa sina nära och kära. 
3) När man pratar om en snackis och bjuder in till diskussion
När Vero, det sociala nätverket som skulle konkurrera  med Facebook och Instagram kom, så blev det en enorm snackis, och när vi då postade ett inlägg om det, och satte oss in i diskussionerna, kom med egna tankar och åsikter OCH bjöd in till samtal, så fick vi en hel del kommentarer. Det är skillnad på att ställa frågor enbart i hopp om att få kommentarer och på att ställa frågor där man har lagt ner lite tid och engagemang och faktiskt, på riktigt, vill bjuda in till dialog. Vi ska aldrig, aldrig underskatta våra följare. Bra innehåll premieras precis som att innehåll för att ragga likes och kommentarer ofta ses igenom.
4) När man skapar värdefullt och hållbart innehåll i kombination med att man har en engagerande och inbjudande tonalitet
Först och främst, om du tvekar över vad jag menar när jag pratar om hållbart och värdefullt innehåll så kan du läsa om det i det här inlägget, under första och sista punkten. Så fort vi skapar bloggartiklar som vi har lagt ner mycket tid på, kanske både i form av resarch och i själva skrivandet, så ger det ofta väldigt mycket. Folk älskar värdefullt innehåll och om vi dessutom kombinerar det med en inbjudande ton i vår caption, det vill säga i den text som vi skriver när vi postar på Facebook, så blir det ofta en lyckosam kombination. I det här fallet så bjuder vi på värdefullt innehåll i form av att vi tipsar om olika verktyg och appar som vi använder, och så ber vi även våra följare att tipsa om sina favoriter. Folk älskar att hjälpa, tipsa och connecta!

5) Korta videos där man bjuder på sin kompetens
Vi brukar ibland dela med oss av tipsvideos där vi, under några sekunder eller max en halv minut, bjuder på vår kompetens. Ju “smartare” tips det är, desto fler kommentarer brukar vi få. Och det här gäller också flera av våra kunder. Det behöver inte vara så svårt att skapa enklare videos själv. Vi brukar rekommendera att man köper ett stativ till mobilen (för att den ska hållas helt stilla), en mygga att prata i (för att ljudet ska bli behagligt) och att man använder sig av dagsljus eller en fotolampa.
6) Inlägg där vi bjuder in andra personer
Det är mycket mer intressant att höra en story om än människa än om en produkt, så vi brukar alltid jobba så mycket som möjligt med personliga stories och försöka prata med människor i allt vi gör. Det passar kanske inte alla branscher, men jag skulle ändå säga de flesta. Dessutom är det så att om man skriver, poddar eller filmar en annan person så brukar den personen också dela det i sina kanaler, vilket gör att man kan få bra spridning. I vårt fall så brukar vi till exempel dela ett inlägg varje gång som vi har intervjuat en person till vår podd “På Insidan”
Vad upplever nu funkar bäst på Facebook? Kan ni inte dela med er av vad ni får många kommentarer på? Det hade varit så kul att få höra era tankar också ?
 
 
 
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *