Vikten av att vara social i sociala medier

Det finns en sak, som egentligen är så enkel, men som så många företag ändå glömmer/ missuppfattar/ struntar i/ inte tänker på. Jag vet inte vilket men jag ser att många företag missar den där grejen med att vara sociala i sina sociala kanaler. De flesta postar informativa, roliga, inspirerande eller kanske “säljande” inlägg men glömmer varför folk egentligen är där. Vi är inte på Facebook, Instagram, Snapchat osv. för att få annonser eller tips om vad vi borde köpa, vi är inte där för att vi vill se de snyggaste (dyraste) kampanjerna, utan vi är där för att vi vill hänga med nära och kära, för att vi vill vara sociala. Och det är just det som Mark Zuckerberg och gänget nu tänker se till att vi får tillbaka – den där sociala biten. Varför missar så många det?

Vi kan ju höra av namnet – sociala medier – att det är en social grej eller hur? Och om vi frågar runt om varför folk till exempel hänger på Facebook, som ju är den största sociala kanalen, så säger de flesta säkerligen någonting i stil med att hen tycker att det är ett bra sätt att hålla kontakten med alla gamla bekanta. Har vi någonsin hört någon säga “Det finns så många bra erbjudanden där!” eller “Jag vill inte missa annonserna!” Nä, just det…
Hur är man social i sociala medier då?
Relationer i sociala medier är precis samma sak som relationer i verkliga livet. Det handlar om relationer, punkt. Det borde därmed vara absolut noll skillnad mellan hur vi beter oss i sociala medier och hur vi beter oss i verkliga livet. Låt oss säga att du till exempel kommer till ett event, ett företag har bjudit in dig, då vill du ju inte ha en massa pushiga säljare omkring dig som viftar med erbjudanden, eller hur? Nej du är förmodligen där för att det erbjuds någonting annat, någonting som har ett värde för dig. Kanske för att du får träffa många intressanta personer, kanske för att det bjuds på något gott, för att det verkar vara en trevlig social tillställning, kanske för att du förväntar dig att du ska få lära dig något eller inspireras. Ja hur som helst så går du dit om du tror att det finns ett värde för dig, eller hur?
Precis på samma sätt borde vi företag tänka när det kommer till sociala medier. Vi borde enbart dela sånt som har ett värde för mottagaren och dessutom borde vi vara sociala. Vi borde prata med våra följare snarare än att posta inlägg. Förstår ni skillnaden? Ett väldigt konkret exempel är om ni tänker på skillnaden mellan hur vi kommunicerar i Facebookgrupper och hur vi kommunicerar på företagssidor på Facebook. I grupper pratar vi med varandra och på företagssidor upplever jag att vi mer “postar inlägg”. Det är en väsentlig skillnad, och om vi som företag ska lyckas få någon som helst räckvidd på till exempel Facebook så krävs det att vi är sociala och pratar med våra följare på ett helt annat sätt än vi har gjort tidigare. Och det här gäller i samtliga sociala kanaler. Vi måste vara sociala! Envägskommunikation kan vi syssla med på våra hemsidor.
Ibland får jag frågan om hur man ska svara på vissa kommentarer, och jag tycker verkligen att det är den enklaste saken i världen. Vet ni varför? Jo för att jag ställer mig frågan “Hur hade jag svarat i verkliga livet?” Då blir det plötsligt enkelt att svara på kommentarer som “Snygg du är i håret!”, eller “Vad fina produkter ni har!” Och just den där sista kommentaren “Vad fina produkter ni har!”… om någon hade kommit in i min fysiska butik och sagt så så hade jag så klart blivit jätteglad, tackat och sen drivit konversationen framåt. Jag hade svarat mycket mer än ett torrt “Tack!”
Tänk på vad det innebär när ni bara ger en like till en sån kommentar… Det mottas på exakt samma sätt i de sociala kanalerna som det hade gjort i verkliga livet. Vi är människor som har känslor, tankar, humor, åsikter och så vidare oavsett vi befinner oss bakom en skärm eller i en fysisk butik. Våra hjärnor kan inte skilja på situation utan känner och tänker likadant oavsett vart vi är. Det borde vi alltid tänka på! Och gör vi det så inser vi att i sociala medier så ska vi, precis som i alla andra sammanhang där vi vill ha fler vänner, vara sociala. Förstår ni hur jag menar? Håller ni med?
 
 

0 thoughts on “Vikten av att vara social i sociala medier

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *