Bloggskola: Så här kommunicerar man för att få en stor blogg, del 6 – Var tydlig med vad man får i din blogg

Jag vet att det här är lite av ett uttjatat ämne, och därför valde jag att inte skriva “Se till att ha en tydlig nisch” i rubriken, men det är ändå lite det jag vill säga i det här inlägget. Du behöver inte ha uttalat att du har en nischad blogg, men det är bra om du bestämmer dig för ett par ämnen (eller kanske bara ett) som du liksom ska “ta”. 
Var tydlig med vad man får i din blogg
Såvida du inte redan har en väldigt stor blogg eller är en väldigt känd person så krävs det nästan att du har någon slags nisch för att få många läsare. Att du har en nisch behöver absolut inte betyda att det är det enda du skriver om – det kanske är så att du väljer att bara skriva om “ditt” ämne en eller ett par gånger i veckan – men alla ska veta att när de vill grotta ner sig i “ditt” ämne, ja men då är det din blogg de ska besöka. Och om Nyhetsmorgon vill bjuda in en person till tv-soffan, ja men då är det dig de ska ringa. Kan de göra det nu? Utmärker du dig så pass mycket inom något område att alla förknippar dig med det? Om inte – försök att hitta din grej! Du behöver inte nödvändigtvis haka upp dig på att det ska kännas som en nisch, bara det är något som utmärker dig.
Jag kommer ihåg när Vanja Wikström pratade på sin Insta story  om att hon inte hade tvättat håret på 19 dagar – jäklar vilken uppmärksamhet hon fick. Hon var med i en massa tidningar, gjorde radio etc.
 
 
Hade hon velat hade hon säkert kunnat fortsätta på hår-spåret, men nu är hon redan en framgångsrik influencer och just det där var kanske inte hennes grej som hon ville satsa på. Men ni fattar nog vad jag menar ändå, eller hur? Vem kommer Nyhetsmorgon ringa när det handlar om att tvätta (eller inte tvätta) håret? Jo men Vanja så klart??‍♀️
En annan sak, som jag brukar tänka på, är att om jag ska laga mat och behöver inspiration så brukar det börja med att jag vet ungefär vad jag vill ha; låt oss säga vegetariskt, grillat eller sallad – och då går jag så klart in på den blogg, eller det Insta-konto, som skriver om just det som jag är sugen på. Jag går aldrig in i en generell matblogg och hoppas på att hitta nåt recept som passar mig och ännu mindre går jag in i en helt generell blogg förstås. Förstår ni hur jag menar? När jag är sugen på vegetariskt så går jag in på Tuvessonskan, när jag vill ha grillat så går jag in på Grilltokig, ja men ni fattar!
Se till att hitta ett eller flera ämnen, gärna med din egen vinkel, och just go get them! Lycka till! ?
Det här är en serie som pågår 8 juli – 15 juli. Varje kväll kl 20,00 delar jag med mig av tips på hur man kan jobba med sitt innehåll för att få en stor blogg. Om du gillar det får du gärna länka och tipsa andra – eller så läser du bara själv. Puss!
☝️Läs gärna tidigare inlägg också:
 

30 thoughts on “Bloggskola: Så här kommunicerar man för att få en stor blogg, del 6 – Var tydlig med vad man får i din blogg

  1. Jättebra inlägg och jag ska läsa de övriga jag missat 🙂 Försöker komma ifund med min blogg och vad jag vill med mitt bloggande, så detta är passande.

  2. Tack för en väldigt intressant och givande serie. Mycket har jag läst förut men det känns fint att ha det samlat och bli påmind om saker som man redan vet någonstans i bakhuvudet 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *