Så får du samarbeten i sociala medier

God eftermiddag! Freeeedag hörni! Wiii så skönt va!? ?Jag känner mig wild and crazy som återigen kör en helkväll med pizza, Idol och mina älskade gullisar i soffan.?
Just det, igår körde jag en takeover på @influencersse på Instagram, och pratade om hur man får samarbeten i sociala medier, och förutom att jag fick 50 (!) nya följare så kom jag också till insikt med att jag borde prata mer om sånt här på mitt eget Instagramkonto, tycker ni inte det ni som följer mig på Insta? (@alexandrabylund)
Hur som helst, jag tänker att jag ska dela med mig av mina tips även här: 
  • Det må vara uttjatat men se till att hitta din nisch! Hitta hålet i just din bransch. För mig till exempel, som bloggar mycket om sociala medier och entreprenörskap, så skulle jag förmodligen tjäna på att nischa mig ännu mer. Kanske prata om kvinnligt entreprenörskap, barn i sociala medier eller liknande. (Just de två vinklarna är inget som direkt lockar dock, men om ni har förslag på andra vinklar som skulle passa mig får ni gärna föreslå).
  • Jobba upp ditt engagemang! Se till att du pratar med dina följare. Jag tycker att du ska ställa frågor, och då inte bara “Vad hittar ni på idag?” utan involvera följarna mer. Och om de börjar prata med er – svara för guds skull. Gärna snabbt. Var närvarande! Det är skillnad på att prata och på att bara svara på en kommentar för att liksom bocka av det. Försök helt enklelt lära känna dina följare. Det är jättefint när man kommer till den punkten att man känner att man har sitt eget lilla community som man faktiskt bryr sig om på riktigt.
  • Om du vill vara professionell – det vill säga tjäna pengar – visa gärna det! På instagram – skriv i din bio hur man kontaktar dig om man är intresserad av samarbete. Och om du har en blogg tycker jag att du ska presentera dina siffror och priser på en egen sida. Många frågar om de verkligen ska vara så transparenta och jag tycker absolut det. Det blir sååå mycket lättare för oss som sitter och letar efter influencers om vi slipper maila runt och vänta på svar från en massa olika personer. Och jag ser ingen anledning till att inte visa sina priser och siffror, gör ni?
  • Se till att det alltid ser snyggt ut när man kommer in i ditt Instagramflöde eller bloggflöde! Se alltid till att ditt senaste inlägg är ett inlägg som du är stolt över. Om du tittar in i dina kanaler – ser det ut så som du skulle vilja att en eventuell samarbetspartner ser dig? Posta inte bara för postandets skull alltså utan satsa alltid på att det ska representera dig och hålla hög kvalitet.
  • Lär känna dina siffror! Koppla på Google analytics till din blogg, om du inte redan har gjort det, och lär känna dina siffror. Vilka är målgruppen? Vart kommer de ifrån? Är det genom att de direkt går in i din blogg eller är det via sökningar på nätet? Brukar folk länka till din blogg? Vilka? Om du behöver hjälp med det här så har Elin skrivit världens bästa blogginlägg om just Google analytics. Och när det gäller Instagram, se till att du har ett företagskonto så att du även där kan grotta ner dig i statistiken och förstå dina siffror.
  • Jobba med sälj på ett strategiskt sätt! Sitt inte och vänta på att bli kontaktad, utan gör en säljstrategi och börja kontakta företag. Skapa ett produktblad över ditt erbjudande och börja maila de företag och varumärken som du vill samarbeta med.
  • Slutligen – be nice! Det känns som att det går lite trend i att “snäsa av” de som föreslår samarbeten där betalningen typ är ett läppstift. Jag tycker att man ska vara snäll oavsett hur fräckt erbjudande man får. Visst, jag tycker definitivt inte att du ska tacka ja till den typen av samarbete, men jag tycker ändå att du ska vara snäll. Du ansvarar ju för ditt beteende oavsett hur den andra personen är, eller hur? Och tänk på att den där personen som du snäser av kanske byter upp sig till ett bättre jobb längre fram, där de erbjuder betalda samarbeten. Tänk på ditt varumärke. Branschen är inte så stor! 
Läs gärna mina tidigare blogginlägg om det här ämnet:
 

51 thoughts on “Så får du samarbeten i sociala medier

  1. Superspännande. Nu pratar du blogg men när man presenterar sin räckvidd för ett samarbete. Tar du hänsyn till alla kanaler då? Dvs räknar ihop eller?

  2. Superspännande. Nu pratar du blogg men när man presenterar sin räckvidd för ett samarbete. Tar du hänsyn till alla kanaler då? Dvs räknar ihop eller?

  3. Superspännande. Nu pratar du blogg men när man presenterar sin räckvidd för ett samarbete. Tar du hänsyn till alla kanaler då? Dvs räknar ihop eller?

  4. Superspännande. Nu pratar du blogg men när man presenterar sin räckvidd för ett samarbete. Tar du hänsyn till alla kanaler då? Dvs räknar ihop eller?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *