Hörni, det pratas mycket om det här med att räckvidden minskar, eller hur? Speciellt för oss som rattar en massa företagssidor på Facebook. Det är inte lätt idag att få stort engagemang och stor räckvidd på sina inlägg. Och det finns inget enkelt facit på hur man ska göra, men jag skulle i alla fall vilja ge ett par tips:
Det ena är – fundera på när du senast själv skrev en kommentar på ett inlägg som var postat av ett företag. Vilken typ av inlägg var det? Eller du kanske aldrig kommenterar? Just det… det är faktiskt många som tänker så, som aldrig kommenterar ett företags inlägg. Förmodligen för att det helt enkelt inte engagerar. Det gör ju sällan det när det är företag. Tack och lov så finns det ändå en hel del folk som gillar att engagera sig, och som faktiskt kommenterar, så försök titta runt på andra företagssidor (om du nu inte kommer på någon gång när du själv skulle kommentera) och kom till någon slags slutsats av vilken typ av inlägg det är som kommenteras. Fokusera på det här under ett par veckor så lovar jag att du kommer att komma till insikt med mycket – och framförallt att det är slöseri på både tid och pengar att posta snygga (och dyra) kampanjvideos i ert organiska flöde.
Det andra är – se till att marknadsföra dina inlägg med åtminstone 50 eller 100 kronor i veckan. I alla fall alla inlägg som du tycker är bra. Och egentligen skulle jag säga att om du inte tycker att de är tillräckligt bra för att marknadsföra så borde du inte heller posta de organiskt. Var rädda om ert flöde och tänk på att algoritmen känner av när ni postar dåligt innehåll, och straffar er efter ett tag genom att ge lägre räckvidd.
Nu pratar jag ju om själva flödet här… och man spår faktiskt att det – flödet – på t ex Facebook, kommer att försvinna i framtiden men det spelar liksom ingen roll, för vi som företag måste ändå engagera och bygga varumärke. Det spelar ingen roll ifall arenan flyttas och förändras. Bygger vi relationer på riktigt så består de även om vi byter plats, eller hur?