Vad ska man ta betalt som influencer? Denna ständiga fråga… ?Jag tänker att jag här och nu ska ge några slags riktlinjer. Det är viktigt att poängtera att det bara är riktlinjer dock – för det finns väldigt stora skillnader beroende på en del
faktorer, såsom hur nischad du är till exempel. Men jag ska försöka vara så tydlig som möjligt. Det här är vad vi vanligtvis brukar betala för influencers när vi parar ihop influencers med våra kunder.
faktorer, såsom hur nischad du är till exempel. Men jag ska försöka vara så tydlig som möjligt. Det här är vad vi vanligtvis brukar betala för influencers när vi parar ihop influencers med våra kunder.
Blogg:
- 10,000 – 20,000 unika besökare/ vecka: 10,000 – 30,000:-
- 8,000-10,000 unika besökare/ vecka: 8,000 – 10,000:-
- 5,000 – 8,000 unika besökare/ vecka: 6,000 – 8,000:-
- 3,000 – 5,000 unika besökare/ vecka: ca. 3,000-6,000:-
- 1000 – 3000 unika besökare/ vecka: 3,000 – 4,000:-
- 1000 unika besökare/ vecka: 3,000:-
- 500 unika besökare/ vecka: 1,000-2,000:-
- 100-500 unika besökare/ vecka: 1,000:-
Instagram:
- 10,000 – 20,000 följare: 8,000 – 30,000:-
- 8,000-10,000 följare: 8,000 – 10,000:-
- 5,000 – 8,000 följare: 5,000 – 8,000:-
- 3,000 – 5,000 följare: ca. 3,000-6,000:-
- 1,000 – 3,000 följare: ca. 500 – 3,000:-
En faktor som kan höja priset är hur starkt nischad du är. Eller snarare hur starkt nischad din målgrupp är. Om du når ut till 25% av dem i Sverige som har diabetes typ 1 till exempel – ja men då når du ut extremt starkt inom just den målgruppen.
Så även om du “bara” når ut till 10,000 personer så är det ju fortfarande en fjärdedel av marknaden. Förstår ni hur jag tänker?
Så även om du “bara” når ut till 10,000 personer så är det ju fortfarande en fjärdedel av marknaden. Förstår ni hur jag tänker?
Om du istället har en lite bredare målgrupp, till exempel kvinnor i åldern 25-44 som bor i Stockholm, Malmö och Göteborg – ja men då finns det inte lika starkt incitament för ett företag att sponsra. Missförstå mig rätt nu… det är klart att
det finns incitament, men det är inte lika tydligt som i det förra exemplet och kan alltså påverka din prissättning negativt.
det finns incitament, men det är inte lika tydligt som i det förra exemplet och kan alltså påverka din prissättning negativt.
Andra saker som kan påverka prissättningen är hur provokativ du är (Många företag är rädda för att beblanda sig med någon som är provokativ) och hur högt engagemang dina kanaler har, det vill säga hur många kommentarer (och likes) du får, samt hur
mycket du själv engagerar dig i dina följare, det vill säga hur bra du är på att svara på kommentarer.
mycket du själv engagerar dig i dina följare, det vill säga hur bra du är på att svara på kommentarer.
Lycka till! Och tveka inte att ställa frågor i kommentarsfältet om det är något du undrar över! ?
Fantastiskt inlägg!! Har som mål att utveckla mina sociala medier i år så att jag kan börja göra lite business med dem och då är det alltid bra denna typ av målriktningar. ? Jag undrar om du kan fördjupa dig lite i ämnet provokativa kanaler? Skulle bara kul att veta lite mer. ?
Hmm, det kanske jag kan göra. Hur tänker du? Kan du beskriva mer specifikt vad du är ute efter? ?
Tack för en enkel och bra genomgång!
Ska läsa mer på din blogg, helt klart!
Vet att det är ett gammalt inlägg men om du ser detta 🙂
Hur ska man tänka med kostnad per inlägg/video/story?
Tar också gärna emot tips på hur man kan erbjuda både Instagram- och TikToksamarbete då vi finns på båda plattformar (mest svenska följare på TT och mest internationella följare på Instagram). Tänker på samarbete med företag som säljer till många länder i världen 🙂