God morgon! Nu ska jag köra upp till Ronneby för att köra min utbildning. Det är sista gången på ett tag som jag går upp så här orimligt tidigt och ska köra den här utbildningen, och jag ska erkänna att jag kommer att sakna det (ja inte att gå upp tidigt alltså, men att utbilda), även om det ibland är lite ensamt att jobba… ensam. Jag saknar mina kollegor.
Men i alla fall… jag tänkte att jag ska dela med mig av en ny del som jag har i min utbildning. Nämligen om KPI'er och hur man ska mäta på Facebook:
Att jobba i sociala medier innebär så mycket mer än att bara posta inlägg. Du ska först och främst skapa innehåll, och eventuellt också göra research innan du kan göra det. Sen ska du fundera på hur du ska formulera din caption så att den fångar intresse. När du har postat ditt inlägg så ska du svara på kommentarer och helst också gå omkring och interagera med andra personer så att du inte bara sitter och trycker ut saker själv utan att intressera dig för andra. Vill du dessutom ha en chans att utvecklas och bli bättre så behöver du följa upp och mäta hur dina inlägg går. Frågan är då vad du ska mäta? För du skulle kunna jobba heltid med att bara analysera dina siffror, men det känns onödigt. Lägg en halvtimme i veckan på det, det räcker för att du ska förstå vad du ska satsa mer respektive mindre på.
Så jag har nu samlat de KPI'er, det vill säga nyckeltal, som jag tycker att du ska mäta på Facebook:
- Räckvidd – det antal personer som har sett dina inlägg. Det behöver inte betyda att de de facto har läst dem, utan det betyder bara att de har öppnat Facebook, och där – i den feeden någonstans – ligger ditt inlägg. Det innebär alltså att om ditt inlägg ligger längst ner (utanför scroll) så ser hen inte det om hen inte scrollar ner. Men du ska ändå alltid mäta räckvidd. Siffran säger mycket ändå.
- Gillamarkeringar för sida – se till att du har en ständig ökning av gilla-markeringar varje vecka. Det är svårt att få nya gilla idag, men försök ha en någorlunda jämn ström.
- Inläggsinteraktioner – en interaktion kan till exempel vara en like, en kommentar eller en delning. Den mest värdefulla interaktionen är delningar och den näst mest värdefulla är kommentarer.
- Se vilket inlägg som gick bäst respektive sämst föregående vecka
- Se hur enskilda inlägg går – Om du klickar på den siffran där det står “1048 personer har nåtts” så öppnas den här statistiken, om just det här inlägget. Den siffran längst ner till höger ska helst inte vara för stor i förhållande till hur många du har nått ut till 😉 Och i övrigt så kommer du, om du börjar titta på dina inlägg, förstå dig på vad du ska göra mer av, och vad du eventuellt ska sluta med.
Brukar ni följa upp era Facebooksidor? Vilka siffror mäter ni i såna fall?
Att kolla statistik är ju ett av det roligaste, haha. Kul att se resultaten och vad som funkar och inte funkar. 🙂
Ja jag håller med! Det är jätteintressant. Speciellt om det går bra 🙂
Älskar statistik och har lärt mig massor på att analysera. Brukar, för att få en bättre översikt, räkna ut hur många procent den dynamiska räckvidden är. Sedan gör jag ett snitt för månaden. Tar också med engagemangsgraden och räknar ut procent för detoch snittar sedan på månaden. Det är verkligen värt att lägga tid på detta tycker jag. Så mycket Ingo som finns att hämta!
”Räckvidd – det antal personer som har sett dina inlägg. Det behöver inte betyda att de de facto har läst dem, utan det betyder bara att de har öppnat Facebook, och där – i den feeden någonstans – ligger ditt inlägg. Det innebär alltså att om ditt inlägg ligger längst ner (utanför scroll) så ser hen inte det om hen inte scrollar ner. Men du ska ändå alltid mäta räckvidd. Siffran säger mycket ändå.”
Jag förstår inte detta riktigt. På Facebook ligger ju ett inlägg kvar ”hur länge som helst” (även om det ligger väldigt långt ner dit ingen orkar skrolla) – då borde ju räckvidden för ett inlägg öka för var dag. Och när jag tittar på två inlägg som jag har gjort nästan samtidigt så borde de ha nästan samma räckvidd – men det har de inte. Har du någon förklaring?