Hörni, en sak som jag har tänkt på… Det finns två ganska stora utmaningar i min bransch (sociala medier, PR och kommunikation), och den ena är att många tänker att det här med att jobba i sociala medier är easy peasy – “Jag postar ju på Facebook och LinkedIn flera gånger i månaden, hur svårt kan det vara?” – och den andra är att många tror att det går snabbt. Att det typ tar ett par minuter att posta något på Instagram. Och det gör det ju – när man väl har innehållet (i form av bild/ video, text, taggningar och hashtags) färdigt att posta. Själva knapptryckningarna tar liksom inte så lång tid men det tar ju tid att skapa själva innehållet.
Anni, hos oss, är den som är ansvarig för våra kunders sociala medier, och hon är en riktig stjärna på det. Hon har det liksom i sig. Hon sitter ofta med telefonen i handen och postar och interagerar på diverse konton.
Först ska man komma på vilket slags innehåll man ska ha, sen ska det skapas (ibland kan det vara en video som ska göras, ibland är det en text och en bild, och ibland är det en bloggartikel som ska skrivas) och sen ska det delas och följas upp – både i form av att man svarar på kommentarer och att man tittar på statistiken. Vad går bra? Vad går mindre bra? Vad bör vi fokusera på framöver? Och sen bör man också lägga tid på att interagera med målgruppen. Ja hela den här processen tar tid, och det vet jag att alla ni som bloggar och Instagrammar mer eller mindre seriöst, vet! Men det är fortfarande något som är svårt att få förståelse för från företag. Ja inte från de som vi jobbar med, de har uppenbarligen förstått, men många andra. Och jag har också märkt att det är svårt att lära upp folk inom just sociala medier, om de inte har det med sig i ryggraden så att säga. Förstår ni hur jag menar? Det är som att lära någon hur man är social och träffar vänner. Det finns liksom ingen bok och inget regelverk att följa utan det handlar om människor och att vi ska förstå, och vara intresserade av, varandra. Så om man är duktig på att skapa kontakt med folk och duktig på att lyssna in andra, då kan man definitivt bli en stjärna i sociala medier. Och är man inte det så kan man istället vara den som skapar själva innehållet, ja om man inte är så social så att säga. De flesta kan jobba med sociala medier om de vill. Det handlar bara om att förstå att det är relationsskapande det handlar om – ingenting annat. (Förutom själva innehållet då förstås).
Men nog om mina tankar nu… Håller ni med mig? Vad tycker ni? Är jag helt ute och reser? Tell me!
Skulle så gärna vilja bli bättre på att dela upp och planera innehåll mer! Spännande inlägg ändå 🙂
Väldigt bra och insiktsfullt skrivet!
Tackar! <3