Vad ska man ta betalt som bloggare?

Jag märker, efter att ha skrivit om hur många bloggläsare man måste ha för att tjäna pengar, och även gett tips om hur man gör business av sitt bloggande, att det är ämnen som många går och funderar kring. Och jag vet att ni, rent teoretiskt, har rätt bra koll på allt det här. Men jag tänker att det kan vara intressant att höra hur det ser ut i praktiken, från andra sidan. Det vill säga hur kunderna tänker. Vi sitter nämligen ofta, för våra kunders räkning, och letar efter influencers, och det är oftast i bloggar som våra kunder vill nå ut, eftersom det driver mer trafik än Instagram och eftersom det känns som en mer hållbar investering med tanke på SEOn.

Först och främst – prisskillnaderna är enorma (!) och för vår del är det ofta bäst att undvika bloggare som ligger på nätverk eftersom det blir dyrare. Vi vill ju att våra kunder ska få så mycket valuta för pengarna som möjligt. Fast det finns så klart stora fördelar också med att jobba med nätverk… Vi har till exempel jobbat med Loppi som är så himla proffsiga och duktiga på det de gör, och eftersom de dels har en sida där vi kan gå in, online, och leta efter bloggare och där se alla siffror inklusive engagemang, och dels ger väldigt bra uppföljning efter samarbetet så sparar det mycket tid för oss, och därmed även pengar för kunden. Så ibland kan det ju faktiskt bero på… För den tid som vi lägger ner på att leta influencers är ju tid som våra kunder betalar oss för. Därav att jag förespråkar att ni, tydligt, i era bloggar talar om vad ni kostar och hur många unika besökare per vecka ni har. Tid är verkligen pengar, så gör allt vad ni kan för att underlätta valet för kunden. Det är ofta tillgängligheten som är avgörande.
Är du supernischad så kan du ta riktigt bra betalt!
Men om vi kommer till priserna nu då… Ja tittar vi på nätverken så finns det bloggare som har 500 unika besökare i veckan och tar 6,000:- för ett sponsrat inlägg. Det tycker vi dock är för mycket, så det är ingenting jag rekommenderar… OM du inte är supernischad inom en bransch där det är svårt att komma in. Det finns faktiskt många “communityn” som är svåra att komma in i om man inte är “en av dem”.
Tänk er till exempel en kund som vill komma in i ett community med lastbilschaufförer. (Jo men jag vet en kund som vill det) Svårt! DÄR hade man gärna betalt 6,000:- för att nå de där 500. Förstår ni hur jag menar? Jag har ett annat exempel: Hon som gjorde fransar på mig innan (när jag gjorde fransar) har en podcast som är för fransstylister. Om de har, låt oss säga, 1000 lyssnare per vecka, och det är 90% av Sveriges fransstylister – ja men då är det så klart VÄLDIGT mycket värt för ett företag som vill nå ut till dem, att sponsra deras podd. I det fallet skulle de kunna ta riktigt bra betalt även om de “bara” har 1000 lyssnare per vecka. Jag skulle säga att de skulle kunna ta allt mellan 3-10,000:- per avsnitt. (Ja men de når ju typ HELA målgruppen). Att jämföras med en livsstilspodd med 1000 lyssnare som kanske hade kunnat ta 500:-.

Har du däremot en blogg liknande min, som är lite sådär halvnsichad, så krävs det fler läsare. Då skulle vi inte ha sponsrat alls faktiskt om du “bara” har 500 unika/ vecka. Men som sagt – är du supernischad och har en väldigt svår målgrupp att nå in i, eller om det är väldigt “mitt i prick” så är 6,000:- helt realistiskt trots att du “bara” har 500 unika per vecka.
Om du är “vanligt” nischad men inte supernischad
Men om vi istället ska prata om när man är “vanligt” nischad – som “Maraton-Petra” eller “Teknifik” till exempel – vad kan man då ta betalt? Ja för jag skiljer alltså på Maraton-Petra och Teknifik som ändå har en tydlig nisch och de som jag skrev om ovan som är SUPERnischade. Ni förstår skillnaden va? Deras målgrupper (ovan) är mycket smalare.
Hur som helst – jag tycker att Elins priser känns väldigt relevanta och vi har någon gång velat samarbeta med henne men hon har tackat nej eftersom det inte har känts relevant för henne. Och så kan det vara. Det kan kännas högst relevant för kunden, som kanske vill nå hennes målgrupp, men så kanske det inte känns relevant för henne eftersom det blir lite FÖR off topic eller nåt. Och jag tror att det är väldigt bra att i första hand måna om sin målgrupp, och fråga sig “Hade jag kunnat skriva ett sånt här inlägg om jag inte hade fått betalt?” Om svaret är nej – tacka nej. Det vinner du på i längden. Det är trots allt ditt community som är ditt värde. Och på tal om community – titta på engagemanget i Petras blogg – det är sånt man ÄLSKAR som kund. Och tittar man in på Instagram så ser man att hon är väldigt personlig och öppen, vilket också är bra. Hon känns nära sin målgrupp.
En annan sak som känns bra med de här två profilerna är att de inte ligger på ett nätverk. Ja för oss alltså. För deras del så innebär det att de måste göra säljarbetet själv, men för oss, eller rättare sagt för kunderna, så är det bra rent prismässigt. En annan sak som är bra för oss, och för kunden, är att Elin prestenterar sina priser tydligt i sin blogg. Det gör det enklet för oss när vi letar influencers.
Hon tar från 8,000:- för ett sponsrat inlägg och har närmare 10,000 unika besökare i veckan. Det som skulle kunna sänka eller höja värdet (enligt oss) är alltså om hon hade haft ett dåligt engagemang (Elin har också ett högt engagemang) – det hade sänkt värdet, eller om hon hade varit lika nischad som lastbilschaffis-communityt – det hade kunnat höja värdet. 

Jag ska ge några VÄLDIGT ungefärliga priser på vad vi brukar betala för en “vanligt” nischad blogg med lagom mycket engagemang. Jag vill dock göra er OBS på att det är väldigt svårt att bestämma priser enbart utifrån antal följare. Det har med så mycket annat att göra också, som jag beskriver längst ner i det här inlägget. Men det här är som sagt ungefär vad vi och våra kunder är beredda att betala, och det är alltså inte kopplat till hur mycket tid du lägger ner till exempel.
  • 8,000-10,000 unika besökare/ vecka: 8,000 – 10,000:-
  • 5,000 – 8,000 unika besökare/ vecka: 6,000 – 8,000:-
  • 3,000 – 5,000 unika besökare/ vecka: ca. 3,000-6,000:-
  • 1000 – 3000 unika besökare/ vecka: 3,000 – 4,000:-
  • 1000 unika besökare/ vecka: 3,000:-
  • 500 unika besökare/ vecka: 1,000-2,000:- (Här vete tusan om det är värt det med tanke på arbetstiden du lägger ner)
  • 100-500 unika besökare/ vecka: 1,000:- (Precis som ovan – fundera på om det är värt det med tanke på arbetstiden du lägger ner)
Nu kanske du tänker att det är väldigt dåligt betalt i de lägsta nivåerna – och ja det är det, främst med tanke på att ett samarbete tar tid att först sälja in och sen utföra. Men då rekommenderar jag hellre att du jobbar för att öka antalet följare, för det är svårt att ta mer betalt ÄVEN om du lägger ner mycket tid. Kunden vill trots allt nå så många som möljigt, och vi hade hellre lagt 8,000:- på att nå Elins närmare 10,000 besökare än samma summa på flera bloggar som totalt når 4,000 kanske… Förstår ni hur jag menar? 
Om du har en lite bredare blogg, en så kallad livsstilsblogg
Först och främst, det är här det är så viktigt att tydligt tala om att din målgrupp är mer nischad och smal än vad bloggen verkar vara. OM den är det så klart. Så ta reda på så mycket som möjligt om din målgrupp. Vad finns det för röd tråd? Fråga, fråga, fråga dina följare. Och får du bara två, tre svar – hitta ett annat sätt att fråga så att det finns nån slags “win” för de som svarar. Plus att du bör fundera över hur du ska få folk att prata mer med dig. Att kommentera alltså. Men det är ett annat blogginlägg…
För det är nämligen så att ju bredare din målgrupp är, desto mindre betalt kan du ta. För då får ju kunden även betala för dem som de inte bryr sig om att nå ut till.
Så på de priserna som jag presenterade ovan – dra av lite, aternativt ta reda på EXAKT vilken målgrupp du har och presentera det tydligt. Problemet, när man inte riktigt tillhör en nisch, är att det är svårt att bli hittad av kunderna. Så det borde ni jobba på! Men annars – dra av 10-30% på priserna ovan så får du någon slags rimlig nivå.
Vad är det som avgör priset då?
Det är som sagt svårt att tala om vad man ska ta betalt enbart utifrån antal följare, för det har med så mycket annat att göra också. Jag ska försöka summera det här nu så att ni verkligen förstår vad det är som faktiskt avgör priset:
1) Målgrupp – Först letar vi så klart upp en influencer som har en passande målgrupp. 
2) Antal besökare – Därefter tittar vi på antalet unika besökare per vecka.
3) Engagemang – Den här punkten väger väldigt tungt för oss. Hur många kommentarer har influencern? Hur nära sin målgrupp verkar hen vara? Det är av oerhört stor vikt eftersom vi vet att förmågan att påverka blir större ju närmare influencern är sina följare. 
4) Hur bra är influencern på att göra samarbeten? – Vanja och Flora är två exempel på influencers som är grymma på just samarbeten. Det känns väldigt tryggt.
5) Hur mycket “idol” är influencern i följarnas ögon? – Bianca Ingrosso har till exempel en mer “fan-liknande” följarskara än jag. (Det som kan tala emot Bianca är å andra sidan punkt 3)
Hoppas att jag har uttryckt mig tydligt nog nu! Lycka till med er business! ?
PS. Det här inlägget berör bloggar upp till 10,000 unika besökare – är det så att ni vill att jag även ska prata om de som har fler, säg till.
 

0 thoughts on “Vad ska man ta betalt som bloggare?

  1. Intressant inlägg, å sannerligen något att fundera på vid eventuell mer ”professionell” satsning på min egen blogg!
    P.s: tror länken funkar nu, den verkar inte vilja ha https…

  2. Blev faktiskt genast inspirerad till att gå in och jobba på den där work with me-sidan jag planerat att slänga upp på bloggen 😉 Och även överlägga att ta upp mina priser. Tack för det!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *