Hur blir man influencer? Första steget!

Hur blir man influencer? Det är en väldigt stor fråga och därför är svaret också ganska “stort”. Det bästa, om du verkligen vill satsa seriöst på att bli influencer, är att se det som att du ska starta vilket annat företag som helst, och med det menar jag bland annat att du bör börja i rätt ände. Börja med att lägga upp en strategi, så lovar jag att du kommer att nå ditt mål snabbare!
Ta fram en anteckningsbok eller ett blankt Google-dokument och besvara de här frågorna. OBS! Se det som en aktivitet som tar tid, det är inget du hafsar ihop på några timmar. Återigen, se det som att du startar ett företag, och nu ska satsa på din idé. Ju mer tid du lägger nu i starten, desto större chans är det att du lyckas. Steg ett är alltså att göra en Influencerstrategi: (… och fortsättningen följer i kommande blogginlägg)
Vad är syftet?
Vad är syftet med att bli influencer? Vill du tjäna pengar på ditt influencerskap? Ska det vara direkta eller indirekta intäkter? Med direkta menar jag att du kan ha samarbeten i din blogg eller på ditt Instagram till exempel, och med indirekta menar jag att du använder till exempel din blogg för att nå ut med någonting annat som du vill sälja in. Kanske föreläsningar, utbildningar eler nånting annat… 
Sen bör du fråga dig vad du vill säga till dina följare. Vad ska din inriktning vara? Det är lättare att göra samarbeten om du är nischad. Ju mer nischad du är, desto större chans till samarbeten. Om tanken är att du ska göra samarbeten och leva på det så bör du fundera över vilken typ av företag du vill samarbeta med och anpassa ditt innehåll efter det. Men tänk på att hela tiden vara sann mot dig själv. Det är viktigare att du är du och att du skriver, vloggar, poddar eller filmar om det som är din passion än att du försöker göra något för att passa in nånstans. Det skulle inte hålla i längden. 
Ett annat syfte kan vara att du vill inspirera andra att äta mer miljömedvetet eller att shoppa mer, shoppa mindre, röra på sig mer i vardagen, hitta sin egen stil… you name it. Vad är det du vill säga? Ta reda på det och skriv ner det!
Vilka är dina följare?
Vilken målgrupp vill du nå? Vad har de för intressen? I vilka kanaler befinner de sig? Vilka andra influencers följer dem? Ta reda på så mycket som möjligt om målgruppen för att veta vad de är intresserade av och engagerar sig i när det kommer till sociala medier. Rita gärna upp två till fyra “personas”, det vill säga personer med namn, ålder, intressen etc. Det här kan kännas lite fördomsfullt, att sitta och bestämma exakt vad de här personerna har för åsikter och så vidare, men ju mer du bestämmer om dina personas desto lättare kommer du att ha sen när du skapar innehåll. Så här skulle en persona kunna se ut:
Namn: Stella Runesdotter
Ålder: 25-38 år
Livsstil: Singel och självständig (eventuellt sambo), karriärist, feminist och “sökare”
Privat ekonomi: God ekonomi för sin ålder
Bor: Storstad, bostadsrätt
Yrkestitel: Social Media Manager eller annat jobb inom media eller nånting inom skönhet eller mode 
Inställning: Vet exakt vad hon vill ha och vad hon behöver. Hon är själv mycket duktig på sociala medier och följer personer med “rätt” värderingar och som inspirerar henne. Hon följer gärna såna som hon ser upp till.
Intressen: Inredning, mode, mediabranschen, sociala medier och trender, går gärna på Internetdagarna och betalar dyra pengar för det, yoga, meditation, psykisk ohälsa och ångest, hälsa som balans i sitt stressiga liv. Lyssnar mycket på podcasts. Älskar vardagslyx. Har bott utomlands och reser en del fortfarande. En person som värderar sig själv högt.
Inspireras av:  Oprah Winfrey, Beyoncé, Kakan Hermansson, olika influencers (namnge gärna några) och Pinterest.
Vad ogillar hon: Gubbighet, mansplaining, dåligt innehåll – hon ser igenom det direkt. Tex. “5 tips på”…. Hon ogillar slarvighet, FÖR smala, vältränade tjejer och dieter (men kämpar ändå med sin egen vikt och sina egna normer).  
Mediekonsumtion: Bloggar, försöker läsa en bok från Nobelpristagaren då och då, statusböcker som hon fotar och lägger upp på Instagram, magasin och nyhetsbrev från branschen.
Användande av sociala medier: Aktiv på Instagram och har ett snyggt flöde. Finns på Facebook där hon delar artiklar som stärker och bygger hennes personliga varumärke. Använder även Twitter ganska aktivt. Är en stark bärare av #Metoo-rörelsen. Är väldigt aktiv i låsta Facebookgrupper som är nishade för tjejer som jobbar med sociala medier eller content. 
Hur kommunicerar man med henne? Jobb och karriär, hälsa och livsstil, aktuella händelser i världen, kvinnligt entreprenörskap, kvinnofrågor och feminism (eventuellt mens). Gärna internationella artiklar.
Hur kan jag nå ut till henne? Snygg layout, stilrent, värdefullt innehåll. Hon imponeras av ett välformulerat språk – gärna lite djupare texter.  
Övrigt: Det personliga varumärket är väldigt viktigt. Hon har en klar bild över vem hon är och vem hon vill vara. På mingel pratar hon mycket om sig själv och sin business. Hon går “all in” på mycket, men kan plötsligt byta riktning. Byter jobb ganska ofta. Gör 3 eller 5-årsplaner samt visionboards varje år.
Vilken typ av innehåll?
Så. Nu vet du vad syftet är och vem du ska prata till. Nu är det dags att fundera över ditt innehåll. Vilket slags innehåll gillar dina personas? Ju mer du har definierat dina personas desto lättare blir det för dig att tänka ut vilket innehåll som passar dem. Fundera över det här och tänk igenom hur du vill att man ska beskriva din blogg eller ditt Instagram. Den här bloggen tror jag till exempel att många beskriver som en blogg om sociala medier och entreprenörskap. Vad är din grej? Om man hade sökt efter din blogg eller ditt Instagramkonto på Google – vad hade man sökt efter då? Skriv gärna ner 5-10 exempel på typiska bloggartiklar eller Instagraminlägg som du skulle kunna göra. Ja eller videos för all del, om tanken är att du ska jobba med YouTube som kanal.
Om du ska jobba med flera olika kanaler – vilket innehåll ska finnas i de olika kanalerna? Det får gärna skilja sig lite mellan kanalerna.
När och hur ofta?
Hur många poster ska du ha per vecka i varje kanal? Gör gärna ett schema där du bestämmer dig för hur många poster inom varje kategori du ska göra varje vecka. Låt oss säga att du vill vara influencer inom skomode. Då kanske en vecka skulle kunna se ut så här i en kanal:
måndag – skotrender
tisdag – skotips
onsdag – mode
torsdag – vardagsinlägg, reflektioner
fredag – festmode, skor etc.
lördag – shopping
söndag – guide om skor och mode
Det här är verkligen bara ett grovt skissat exempel. Poängen är att det kan vara bra att redan från början bestämma, utan att tala om det för följarna, vilken typ av inlägg som kommer upp varje dag. Gör gärna ett sånt här schema kring alla dina sociala kanaler. 
Sen är frågan hur ofta du ska posta. Det finns inget rätt svar, det beror helt och hållet på vad för slags blogg, Instagram, YouTube du har. Men de flesta är aktiva på ett eller annat sätt minst en gång om dagen. Och många bloggare bloggar upp till tre gånger per dag.
Vilken tonalitet ska du ha?
När du vet vad syftet är, vilka varumärken du skulle vilja jobba med och vilka personer du vill nå är det lätt att fundera ut vilken tonalitet du ska ha. Tänk på att utgå från dig själv och den du är och försök vara så mycket du som möjligt i språket. Det märks om du försöker lägga dig an en ton som inte är din. Lägg mycket tid på att hitta din tonalitet. Om du till exempel vill vara personlig, hur ska din tonalitet vara då? Fundera! Om du vill ha många kommentarer och faktiskt kommunicera med dina följare så är det lättare om du har en inbjudande tonalitet. Fundera ordentligt över det här. Tonaliteten är viktigare än många tror.
Hur gör andra influencers?
Se dig omkring. Hur jobbar andra influencers som har stor räckvidd? Vilken typ av inlägg gör dem? Vad är bra och vad är mindre bra? Vilken typ av inlägg kommenterar deras följare? Försök jämföra olika inlägg och influencers och fundera över varför ett inlägg kan ge så många fler kommentarer än ett annat. Vad skiljer dem? Hur ofta postar andra influencers? Hur ser deras texter och bilder ut? Kopiera inte någon, det är viktigt att du hittar din egen stil, men dra gärna slutsatser utifrån andra och låt dig inspireras.
Vilka kanaler ska du jobba i? 
Nu är det dags att du bestämmer dig för vilka kanaler du ska jobba i. Det kanske du har vetat hela tiden, och om inte så borde det stå rätt klart nu när du har besvarat alla frågor ovan. 
Hur får du spridning?
Gör också, redan från början, en plan på hur du ska få spridning på dina inlägg. Posta ibland på din privata Facebookprofil och eventuellt även på LinkedIn, men kolla också upp grupper på till exempel Facebook. Det finns många olika bloggrupper till exempel, där man får lov att posta sina senaste blogginlägg. Sen bör du lägga ner ganska mycket tid, särskilt i början, på att kommentera andras bloggar och Instagramkonton. Börja nätverka med folk som du är intresserad av och prata hellre genuint med fem personer än gå in på 30 konton och skriv “Snygg bild!” Det sistnämnda ger ingenting och svärtar bara ner ditt varumärke. Var genuin så får du genuina “vänner”. 
Det här var alltså steg 1. Håll utkik efter en fortsättning…

 
 

 

0 thoughts on “Hur blir man influencer? Första steget!

  1. Tack för alla smarta tips! Blir riktigt inspirerad och motiverad till att strukturera upp mitt egna bloggande, som just nu går i en liten svacka. Detta ska jag fixa. Tack.
    mvh victor

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *