Räkna timmar som konsulter

Ni andra som jobbar som konsulter… hur gör ni med räknandet av timmar? Jag kan inte riktigt släppa den tråden eftersom jag märker att vi hela tiden underestimerar vår tid. Vi säger att vi tar 1000:- + moms i timmen men i själva verket så gör vi ju inte det eftersom vi ofta jobbar fler timmar än vi tar betalt för. Vi vill gärna vara transparenta med våra priser och vill alltid att kunden ska känna sig nöjd och få ut så mycket som möjligt, men samtidigt så får vi ju inte vara för snälla heller, utan ge verkliga priser. Säger vi att ett projekt kostar 1000:- i timmen och estimerar det till 20 timmar så blir det ju bara 500:- i timmen om vi istället jobbar 40 timmar. Ja men ni fattar. Enkel matematik. Och som det är nu så dokumenterar vi allt i excel, och räknar timmar där, och jag är egentligen emot att ha för mycket administration när vi är så små… så det kanske är excel vi ska fortsätta med ett tag till? Eller finns det ett värde att börja logga det här i nåt onlineverktyg tror ni? Eller handlar det mer om att vi måste bli duktigare på att estimera tiden? Eller… borde vi ta lite högre pris om vi ger fastpriser och istället säga “cirka” men ta det riktiga antalet timmar när vi vet hur lång tid det tar? 
Tja… det här funderar vi på just nu… Har ni några tips så hit us!
 
 

75 thoughts on “Räkna timmar som konsulter

  1. Alltid alltid lägga er högt på fastpris! Vi brukar jobba mot budgetpris. I vår bransch (bygg) innebär det att vi kan göra ett påslag på 15% på priset om vi "drar över". Vi sätter oftast ett budgetpris – vilket då inte är helt statiskt och så jobbar vi löpande per timme. Sen så måste ju så klart budgetpriset också ha lite marginaler. Det är sällan vi behöver lägga på på priset. Oftast handlar det då om att det har tillkommit beställningar eller oförutsägbara händelser utöver vad som står i offerten… Det svåraste med att vara egen – att ta betalt. 😉

  2. Intressanta funderingar, ständigt aktuella för oss konsulter!
    Vad skulle hända om ni la på t ex 50% eller 100% i estimaten redan från början? Tror ni kunderna skulle säga nej eller kan ni testa det? Att höja timarvodet strävar man väl alltid efter som konsult, men det kanske inte är den långsiktiga lösningen på just detta ”problem”? För då kamoufleras ju i praktiken en massa dolda, utförda arbetstimmar bakom högre timpris, vilket inte ger den transparens ni önskar ha. En mellanväg kanske kan vara att höja timestimatet rejält men säga att det är ett tak, dvs kunden är trygg i att det inte kan bli högre men däremot lägre om ni hinner på kortare tid?
    Jag strävar efter fastprisuppdrag (för ganska förutsägbara uppdrag) eftersom jag tycker det är mer motiverande att fokusera på att producera värde/leveranse än på att räkna timmar. I andra hand vill jag ha löpande med hög timpenning (då kan jag t ex låta bli att ta betalt för mindre ärenden, tfn-samtal, mm (som är jobbiga att logga) och bara debitera för mer planerat/fokuserat leveransarbete. Däremot tar jag lägre timpenning för ideella organisationer samt drömuppdrag som jag verkligen vill ha och där priset är ett konkurrensmedel t ex i en formell upphandling.
    Angående verktyg använder jag Toggl som jag är nöjd med.

  3. Hej, som köpare av konsulttjänster så uppskattar jag ju att få en offert som inte överskrids (mer än om man faktiskt kommer överens om tillägg eller ändringar i beställningarna). Man har ju själv satt en budget för uppdraget/ det som köps och sticker det sen iväg upplever jag tyvärr leverantören som ojuste eller icke-transparent. Bättre då att i offerten från konsultens sida tydliggöra att detta är max-pris, lite svårt att tidsestimera så det kan bli billigare i slutändan beroende på olika faktorer. Det blir för mig som beställare en bonus ? medan det omvända tyvärr snarare grusar upplevelsen av leveransen. Självklart ska tiden som läggs på arbetet ingå, finns inga förväntningar på bjud-timmar.
    Också bra att tydliggöra hur avstämningar under arbetets gång hanteras; ingår det mail och tfn eller sätter tim-faktureringen vid sidan om ingång? Samma sak där; tydlighet bäst och har t.ex fått offerter där det tydligt står att 2 avstämningsmöten ingår samt 2 tfn. Kan kännas styltigt kanske men hellre det än en oväntad faktura faktiskt. Eller att det ingår rakt av mot ett lite högre pris från början från konsulten. Det var mitt perspektiv som ”köpare” ?

  4. Om ni alltid lägger mer tid än ni sagt tex 20 timmar till kund och jobbar 40 så har ni ju missbedömt er insats, så om det alltid är så behöver ni se över hur ni kan estimera jobbet mer rätt i tid.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *