Hörni, jag har tänkt på en sak när det gäller hur vi kommunicerar i sociala medier. Jag tror att många av er vet att jag utbildar i ämnet… och då brukar jag prata om hur vi bör skriva och vilken typ av bilder vi borde använda för att nå ut på till exempel Facebook och Instagram.
Och visst, det finns många sätt som vi människor är lika på. Vi reagerar till exempel ofta på sånt som triggar våra känslor – det vill säga sånt som på riktigt känns i hjärtat eller magen, som får oss att skratta, som inspirerar oss eller ger oss kunskap. Bland annat. Men sen finns det också en annan del i det här… som jag tänker mycket på nu när vi jobbar med ett politiskt parti.
Ett politiskt parti är ju för det första extreeemt nischat, och sen, för det andra, så pratar man om frågor som folk bryr sig om på riktigt. Jag har aldrig varit med om att få så många kommentarer förr, och jag har aldrig någonstans sett att man kan skriva så enormt långa captions – utan att tänka på “Hur skriver jag nu en engagerande caption?” – och ändå få folk att läsa varenda ord. Målet här är istället “Hur får vi fram det vi vill säga?”. Och eftersom folk är så genuint engagerade – både de som älskar och hatar – så blir det enormt stort engagemang. Sånt som alla företag suktar efter, eller hur? Haha, det är nästan så att vi håller för ögon och öron när vi har postat ett inlägg eftersom vi vet att det inom ett halvt dygn ligger 100 nya kommentarer där. Guldgruva ju, eller hur?
Och nu är det så klart stor skillnad på ett företag och ett politiskt parti, men jag funderar ändå på hur vi ska kunna överföra det här till företagsvärlden. Jag tror att vi ännu mer måste backa ett steg, oavsett vilken bransch vi är inom och vad vi gör, och faktiskt fundera över vad det är vi vill säga (istället för över hur vi ska få fler kommentarer och följare). Hur vill vi bygga relation med våra följare? Vad vill vi ha för relatioin med dem? Och vad står vi för? Det tjatas mycket om att man måste ha en nisch, och ja det tror jag verkligen att vi måste, eller att vi alla fall vågar ta ställning. Det företag, eller den influencer, som vågar ta ställning och kanske riskera att inte nå “alla” kommer nå ännu fler. Precis som Oatly. De har en väldigt kaxig och ung ton men har ju vunnit enormt många marknadsandelar utanför den publiken som kanske generellt tilltalas av den tonaliteten. Ja men ni förstår säkert vad jag menar? Jag ska verkligen fundera vidare på det här… på hur vi kan engagera på riktigt…
PS. Bilderna är tagna av grymma Elin.