Storyn om hur Social Media Academy blev till

Det började med att jag ville hitta en skalbar modell i mitt företag. Ja egentligen så gick jag och funderade på det i många år, och jag skapade faktiskt till och med en webbutbildning som jag sålde till några få personer som “råkade” springa på den. Ja för det fanns liksom ingen direkt strategi kring lansering, uppbyggnad osv. så det var inte så att intäkterna från den utbildningen haglade över oss. ?‍♀️

Men så tipsade min vän Linda mig om att ifall jag nu ville skapa en webbutbildning så borde jag göra det “The Amy Porterfield”-way. Och det var fan det bästa råd jag kunde få. Sagt och gjort. Jag satt i tre månader, VARENDA dag — vardag som helg — och gick Amys webbutbildning om hur man gör webbutbildningar. Och så skapade jag alltså Social Media Academy. Och vet du vad? Jag är såå glad över att jag inte tog några genvägar utan att jag istället tog den långa och lite mer omständiga vägen.

Jag visste ju att jag hade all kunskap inom mig, och jag visste hur mycket jag brann för att hjälpa och lära de som ville lyckas inom sociala medier-yrket. Och jag visste också hur pepp jag var på att hjälpa egenföretagare att lyckas med deras sociala kanaler. Och också hur bra jag faktiskt var på det — att folk alltid var väldigt nöjda med mig som utbildare och coach. ?Och så hade jag med mig det här med alla duktiga sociala medier-personer som jag hade anställt genom åren. De hade alla varit väldigt duktiga, och hade gått bra utbildningar och varit ute på praktikplatser, men ändå — när de kom till oss på Mama Said — så krävdes det lång tid för att få in dem i arbetet. Så skulle det inte behöva vara, tänkte jag! ?

Hur som helst, jag tog alltså inga genvägar utan grottade ner mig i målgruppen och gjorde intervjuer och undersökningar kring vad det var de ville ha, jag tog reda på att det verkligen fanns ett behov — eller jag tog snarare reda på exakt VILKET behov som fanns. Jag började jobba med att samla in e-post-adresser eftersom jag rätt snabbt förstod att det skulle vara en av nycklarna till framgång. Jag tog fram layout och signade upp mig på 3245 tekniska plattformar (Ja alltså HERREGUD vad mycket det är sådär i uppstarten) och såg till att de integrerades med varandra. Sen jobbade jag dag och natt med själva innehållet. För innehållet var viktigt. Det var liksom det som skulle avgöra huruvida det här blev bra eller inte. Det fattade jag, så jag la ner MYCKET tid på det. ?

Jag lärde mig att jag skulle lägga upp innehållet så att deltagarna snabbt skulle känna att de kom framåt. Utbildningen skulle läggas upp så att de steg för steg gick mot framgång. För det var en annan viktig nyckel — det här med steg för steg och att ge dem känslan av att de uppnådde något och kom framåt hela tiden.

Jag började med att göra ett dokument som jag kallade “Brainstorm”. Där kastade jag ur mig allt som jag tänkte på, allt som jag tänkte eventuellt skulle in i den här utbildningen. Bara hafsade ur mig utan nån som helst censur. Sen gjorde jag ett annat dokument som jag kallade “Organize”, där jag organiserade upp allt och såg till att det blev moduler och lektioner där eleverna skulle gå steg för steg mot att bli Social media managers. Det här var en rolig period, men jag kan säga att jag hade exakt NOLL inspiration till att skapa annat innehåll utöver det här. Utbildningen fick liksom allt, allt, allt jag hade. Men så blev det också svinbra. ?

Eftersom jag hade grottat ner mig väldigt mycket i målgruppen, och dessutom själv är egenföretagare, så hade jag hela tiden mina tankar hos dem — medan jag skapade utbildningen. Jag KÄNDE liksom vad det var de behövde.

Efter tre månader (och det är inte mycket egentligen. Kom ihåg att jag mer eller mindre satt dag och natt) kom vi till den stora lanseringsdagen, och det är en helt egen story det här med hur man lanserar egentligen. Hur man, enligt Amys modell, kör X antal webinar, hur man öppnar ett exakt klockslag, hur man skickar ut mail till hela listan vid vissa specifika tidpunkter, hur man lägger upp webinaret med webinar-bonus och annat, hur man erbjuder en Midtime-bonus och så vidare och så vidare. Ja alltså bara lanseringen skulle kunna vara en helt egen utbildning. En lyckad lansering innebär nämligen bra försäljning!

Om jag har lärt mig nåt? Eeeh, ja! Jag har lärt mig om en himlans massa olika plattformar och hur man integrerar de med varandra, jag har lärt mig hur man gör för att faktiskt SÄLJA (för det vill man ju), jag har lärt mig hur man gör ett bra webinar och vad som är en bra bonus, jag har lärt mig hur man gör för att skapa en bra utbildning och EN HIMLA MASSA MER. Ja men jag måste säga att jag numera är expert på att skapa webbutbildningar. Jag har nämligen skapat några till, efter Social Media Academy, och hjälper idag även andra entreprenörer och företag som vill digitalisera sin business. Och det är tamejtusan nåt av det roligaste jag vet. ?

See ya! /A

PS. Just nu så firar jag att Social Media Academy fyller 3 år. Därför får alla en värdecheck på 3000 kronor att använda vid registrering av Social Media Academy! Så är du sugen så passa på nu för tusan!
Här kan du läsa mer och registrera dig!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *