Om jag nu ska strypa annonseringen, hur sjutton tänker jag då att vi ska sälja våra utbildningar? Jo men så här… Jag har nästan 15,000 följare på Instagram, ca. 13,000 personer i e-post-listan (vill du också vara med och få mail om sociala medier? Anmäl dig här!), över 3,000 subscribers på Youtube och över 10,000 visningar på vissa av mina videos, över 3000 lyssnare per månad i Sociala medier och Kommunikations-podden, och så har jag ju bloggen förstås. Med tanke på att den håller på att vakna upp ur en lång Törnrosa-sömn så är inte siffrorna på den nivån att servrarna jobbar sig heta, men jag har väl en sisådär 120 besökare om dagen ändå. Jag har legat nånstans runt 100 i snitt hela tiden, när jag inte har bloggat alltså, så tanken är väl att ni nu ska bli fler. 👩⚕️🧕👩🚒👩✈️👩🎤👩🎓👳♀️
Men i alla fall… med alla dessa personer i mitt nätverk så borde jag väl kunna aktivera fler istället för att ständigt jaga nya. Jag tänker att ju mer jag förädlar det jag har, desto närmare målgruppen kommer jag. Ja för vi vet ju att många av de där 15,000 följarna på Instagram kanske inte ens kommer ihåg att de en gång började följa mig. Så om jag fokuserar på det jag har och gör de här platserna (Instagram, blogg, podd osv.) till RIKTIGT bra ställen att hänga på så kommer det bli win, win, eller hur? Ni som hänger här kommer bli mig mer trogna (Halleluja) och det kommer bli ännu roligare för mig. Och om vi nu skapar en magisk plats att vara på så kommer fler vilja vara med. Easy-peasy eller hur? 😅
MEN… det behöver ju inte vara en motsättning till att jag ska annonsera. Förstås. Men jag tänker så här: Fokuset för mig framöver är att förädla det jag har samt att öka engagemangsgraden genom att själv engagera mig mer. Annonsering har blivit SVINdyrt så jag tänker att i nästa kampanj (som kommer vara Sociala medier-dagarna – en digital konferens. Kul va? 💃) så testar vi utan att driva trafik via annonser. Det ska bli väldigt spännande att sen utvärdera. Men du, förresten… vill du vara med på Sociala medier-dagarna så ska du genast anmäla dig till väntelistan. Konferensen är gratis och det du anmäler dig till nu är att få mer information om tid, plats osv. Här kan du anmäla ditt intresse. Och en annan sak… om du har någon som du tycker att jag ska lyfta fram, på scen så att säga, så hojta! Någon som du tycker är intressant och som du vill lyssna på.
Jag pratade förresten med några av er igår och ni undrade om jag då inte rekommenderar er att börja med annonsering. JOOO, det gör jag. Absolut gör jag det! Jag vill göra det här testet dels för att… ja för att testa och dels för att det känns som att jag vevar runt i samma gryta hela tiden. Låt oss se… Jag ska hålla er uppdaterade. Kanske jag fegar ur i halvlek också… We'll see hur modig jag är…
Och just det… förutom ovan nämnda kanaler så har jag ju närmare 5,000 kontakter på LinkedIn, ett par Facebook-grupper, närmare 1,800 följare på Twitter och så även en Facebook-sida förstås. Så vad fan, jag måste ju testa, eller hur?
Puss!