Jag älskar att jag har upplevt att jobba både före internets tid och att jag nu upplever det mitt i det. Jag älskar att man 2016 kan jobba på ett helt annat sätt än man kunde 1996. Idag kan man liksom ha ett team utspritt över hela världen, man behöver inte sitta på ett kontor för att prestera och man behöver inte sitta på samma ställe. Visst, det är bra att träffas in person ibland också, men det är ändå så himla effektivt och smidigt att kunna välja ut de bästa medarbetarna till ens team, oavsett vart i världen de sitter.
Jag vet att det på många arbetsplatser fortfarande tänks att: “Ja men hur ska vi kunna kontrollera att hen gör sitt jobb när hen inte är här” … och liknande. Men jag skulle säga att om du, som ledare, inte har större tro till dina medarbetare än att du måste kontrollera dem så har ni stora problem. Vem vill jobba på en arbetsplats där man måste finnas på plats, under kontroll, för att bli betrodd? Antingen har ni anställt fel personer eller så är det dåligt ledarskap. Troligen det sista… sorry to say ?
Om det skulle vara så, så tycker jag att ni borde testa det här:
- Låt medarbetarna få ta ansvar. På riktigt. Om du ger ansvar, håll inte på och kolla hela tiden att hen sköter sig, och var inte inne och pilla i detaljer. Ge ansvar helt enkelt!
- Respektera dina medarbetare. Det kan tyckas vara en självklarhet men jag menar respektera på riktigt som den människa hen är, med ups and downs.
- Låt medarbetarna vara delaktiga. Om man är med och beslutar saker så blir det mycket roligare att vara med och jobba fram till ett slutresultat.
Idag hade vi möte med vår kund på kontoret, och vi var ett helt gäng som var där på plats, men också en kille som var med via Skype eftersom han var i Stockholm. Så ser det ofta ut för oss. Det är 2016 och jag älskar det!
Vilken fin, spännande och otroligt vettig blogg du har!