3 tips till dig som vill bli frilansande sociala medier-konsult

Drömmer du om att bli egen? Och om att jobba med sociala medier? Du kanske vill ha den där friheten som man har som egenföretagare? Sitta på ett café och jobba när du känner för det, ta ledigt en måndag för att det är fint väder och bara vara din egen chef helt enkelt? Bestämma ALLT själv och planera din egen tid och designa ditt liv utifrån hur DU vill ha det. Är det så du vill leva? 💁‍♀️ Ja men jag FATTAR det! Det är en sån oerhörd frihetskänsla i det här med att vara egen och det är väldigt tillfredsställande att veta att det bara är en själv som bestämmer. Underbart! Och nu vill du göra den här resan? Kul! 🙌 Jag hejar på dig!


  • Kom igång och börja sälja! Innan du kör igång, kavla upp ärmarna och börja fundera över hur du ska sälja in dina tjänster. För om du ska vara egenföretagare så b e h ö v e r du sälja in! Det finns inga genvägar! Det är ytterst få som har det så lyxigt att de bara kan luta sig tillbaka och vänta på att de rätta uppdragen trillar in. Du måste alltså sälja! Och hur gör man det nu då? Jo, mitt tips är att du letar upp företag som du vill jobba med, kollar in deras sociala kanaler, gör en utvärdering och sen sätter dig och författar ihop ett personligt mail till VDn (om det är ett litet företag) och marknadschefen/ kommunikatören om det är ett lite större. I det här mailet så börjar du gärna med något som är intressant och lockande för mottagaren, INTE att du berättar ditt livs historia, det är tråkigt att läsa. Sen säger du att du har tittat runt i deras sociala kanaler och så får du gärna komma med lite positiv feedback — men även tala om hur DU skulle kunna öka konverteringsgraden/ antalet följare/ försäljningen eller liknande, genom att hjälpa de med någon av dina tjänster. I slutet av mailet ska du ALLTID ha en call to action. En call to action skulle i det här fallet kunna vara: “Är det okej om jag ringer dig imorgon eftermiddag och berättar mer?” eller “Har du lust att ses på en kaffe så kan jag berätta mer om Instagrams algoritm samt om hur jag eventuellt skulle kunna hjälpa er? Skulle torsdag kl. 14,00 passa till exempel?” Nåt sånt…
  • Vad ska du ta betalt då? Egentligen vill jag ducka den här frågan eftersom den är OMÖJLIG att besvara utan mer bakgrundsinformation. Lika svår som “Hur långt är ett snöre? Men jag ger mig på den ändå.

Så här: En normal timtaxa ligger kanske mellan 600 – 1200 kr plus moms. MEN… det finns många undantag. Det som väger in är bland annat hur junior/ senior du är, vad det är för slags uppdrag — du bör t ex. gå ner i pris om det är ett löpande uppdrag där du jobbar månad för månad, och upp i pris om du ska utbilda eller köra en workshop. Om du till exempel gör ett uppdrag som tar 10 timmar (en gång) — då kan du lägga dig på ett högre pris. Om du å andra sidan gör ett uppdrag 10 timmar per vecka, i ett avtal som löper månad för månad, så bör du sänka priset rätt rejält. Annars konkurrerar du med anställda plus att det blir för dyrt för ett litet företag att ta in dig. Nu kan man ju tänka att det här är inget som vi borde bry oss om, men samtidigt så måste vi ju titta på hur marknaden ser ut. I de flesta fall, om man är sociala medier-konsult, så jobbar man för små företag, och då får vi delvis förhålla oss till deras möjligheter och budget. Om du ska hålla i en workshop eller utbildning däremot så är det som sagt helt andra priser som gäller. Jag tar 30,000:- plus moms för en workshop eller en utbildning. Nu är jag senior, men du får i alla fall en hint…

  • Beräkna antalet timmar! Nu kommer vi till en annan knivig fråga… Och svaret är “D e t b e r o r p å!” Tråkigt va? Men okej, en sak ska du i alla fall ha klart för dig: DET TAR ALLTID LÄNGRE TID ÄN DU TROR! Det är nämligen så att din roll som sociala medier-konsult innehåller ganska mycket. Du ska komma överens med kunden om vad som ska göras (och här blir det ofta många vändor i kanske timlånga telefonmöten), du ska göra research, skapa innehållet, sprida det i de sociala kanalerna, jobba med community management och interaktion, mäta och följa upp, eventuellt annonsera… ja men du hör ju. De flest småföretag vet inte vad som ingår i den här processen så det måste DU tala om för dem. Text, bilder och videos tar tid att skapa, det tar tid att anpassa materialet till alla kanaler och framförallt… det tar tid att jobba med community management. Att jobba med sociala medier tar tid så vad du än gör — underskatta inte när du räknar ut tiden. Och ta höjd för korr-rundor, ändringar osv.
algoritm

Men kör på nu bara! Du kommer göra ett grymt jobb 🙌 Börja nu med att sälja in så löser det andra sig på vägen. Och du — om du vill ha mer snack om sånt här så får du gärna signa upp dig på min maillista så hörs vi vidare där. Här gör du det!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *