Vi jobbar, som ni säkert redan vet, mycket med poddar – och då främst med att klippa och redigera dem. Men så har vi också ett poddrum, som vi hyr ut och där vi också producerar egna poddar.
Sen finns det en del poddar där vi också jobbar med att öka antalet lyssnare. Då kan man ju fråga sig hur man gör det. Och jag skulle säga att det inte är speciellt svårt egentligen, det handlar bara om att förstå vad som är bra innehåll och att faktiskt lägga ner tid på det.
Här är några exempel på hur man kan öka antalet lyssnare till sin podd:
- Skapa en Facebook-sida och eventuellt också LinkedIn, Twitter, Snapchat och Instagram beroende på vilken typ av podd man har. Det är viktigt att vara aktiv i de kanaler man bestämmer sig för att starta.
- Plocka ut godbitar i form av citat som man lägger in i en snygg bild och delar i de sociala kanalerna.
- Klippa ut en kort ljudfil från podden och lägga till en bild så att det blir som en kort minivideo på 5-20 sekunder som man kan sprida på Instagram och Facebook.
- Live-podda i nåt sammanhang (kanske på scen under nåt event) där man har potentiella nya lyssnare.
- Dela intressanta artiklar inom relevanta ämnen i de sociala kanalerna. Det vill säga inte bara publicera de nya avsnitten och prata om sig själv.
- Bjud in gäster till podden som också hjälper till att sprida den i sitt nätverk.
Har ni några andra tips som ni vill dela med er av? Släng in en kommentar i såna fall 🙂
Förra veckan var det för en gångs skull jag som var gäst, och då i Eva Ekedahls Karriärpodden. Här kan ni lyssna på the story of my life. Typ 😉