I allt vi gör, på PR with an Edge, jag menar i allt innehåll som vi skapar för våra kunder så har vi några saker som vi tänker på:
- What's in it for the reader? Med det menar vi att vi aldrig (Aldrig!) skapar innehåll utifrån det avsändaren vill säga – det är klart att vi har det som avsändaren vill säga som grundstomme – utan istället vänder på det och skriver sånt som mottagaren vill höra. Ett exempel som jag ofta tar är researrangören som istället för att skriva “Hey här är vårt nya fina familjehotell som ni kommer att älska” så kanske de istället ska skriva “Så här får du en lugn stund vid poolen fast du har en 1-åring med dig” eller “Tänk på det här när du väljer solkräm till dina kids”. Eller kanske en video med nåt annat slags intressant innehåll, kring ett ämne, där man råkar få se det där nya hotellet. Det vill säga skapa värdefullt innehåll för mottagaren. De kommer garanterat att förstå vem som är avsändare så det behöver man inte oroa sig för.
- Tvåvägskommunikation! Jag tycker att det är dåligt, både av privata bloggare och av företag på till exempel Facebook, att inte svara på kommentarer. Och ändå ha mage att säga att de hänger i de sociala kanalerna för att kunna kommunicera och lyssna på sina användare och kunder. Jag tycker att det är lika illa att inte besvara, när folk lägger ner tid på att kommentera, som om du stod på ett mingel och först sa: “Hej här är jag, jag är svinbra på det här. Vem är du och hur mår du?” och sen vänder ryggen till när hen ska svara.
- Energi! Att ha bra energi och brinna för att skapa innehåll ger otroligt mycket. Det lyser liksom igenom på ett otroligt starkt sätt och det går inte att gömma sig bakom tidsinställda inlägg. Visst tidsinställer vi ibland, men vi tycker ändå att man ska vara där större delen av tiden när ens inlägg publiceras. Om det är svårt så kan man väl i alla fall köra 50/50. Att tidsinställa allt känns i den låga energinivån.
Jag tänker på precis samma sätt i min blogg. Hur tänker ni andra som bloggar eller skapar innehåll i nån kanal?
Tänker att vi faktiskt borde skriva upp de orden på vår inspovägg.