Idag blev jag intervjuad av Adam från Apelöga. Vi pratade om content, och jag fick berätta om varför jag tycker att företag ska jobba med det och hur man ska göra för att lyckas med sitt content. Nu ska jag inte spoila hela grejen eftersom det kommer komma ut en artikel i Adams blogg, men jag skulle ändå vilja ge mina tre bästa tips för att skapa riktigt bra innehåll:
- Tänk “What's in it for the reader!” Det vill säga – allt innehåll som du skapar ska ha ett värde för mottagaren snarare än för avsändaren (dig). För om det har ett värde för mottagaren så ger det även dig nåt.
- Tvåvägskommunikation! Jag tycker att det är väldigt nonchalant och faktiskt respektlöst att inte svara på kommentarer i en blogg eller på till exempel Facebook. Man behöver förstås inte svara på alla kommentarer om det bara står “Snyggt” – men man ska alltid visa att man lyssnar. Och alltid svara när folk ställer frågor. Vad ska man annars ha en blogg eller en Facebook-sida till? Du kan lika gärna skriva på en hemsida om du inte är intresserad av att vara social och ha tvåvägskommunikation. Envägskommunikation hör hemma på en hemsida.
- Timing! Tänk på vilket läge mottagaren är i när du postar något i de sociala kanalerna. Klockan 20,00 en fredagkväll, när halva Sverige sitter och tittar på Idol, är det kanske inte läge att posta några djupare artiklar. På morgnarna vid 07.30-08,00 kan man tänka sig att många sitter på en buss eller tunnelbana på väg till jobbet – Vad passar att posta då?
Det här var några av de tips som jag gav idag när jag pratade med Adam. Ännu fler kommer han presentera i sin blogg inom kort. Jag kommer att länka när det sker förstås.