Idag ska vi ha möte igen angående det här med namnbyte. Anledningen är att vi inte riktigt kan identifiera oss med en PR-byrå. Är vi ens en PR-byrå tänker vi? Vissa, som jag har luftat det här med, säger att
– Ja men det är ju därför namnet “PR with an Edge” är så himla bra – eftersom ni gör PR på ett 2016-sätt istället för traditionellt.
Typ. Och det kan man väl säga att vi gör.
Visst, vi skapar också pressmeddelanden och kontaktar media, men det är en ganska dyr process för kunderna och det finns aldrig någon garanti för framgång, hur bra jobb vi än har gjort. Så därför tänker vi ofta att det finns andra – mer kostnadseffektiva sätt – att nå ut på.
För det är vårt absoluta huvudsyfte: Att hjälpa företag att nå ut. Ofta genom att skapa ett community som sen kan bli kunder. Det är vad vi kallar “Social Selling”. (som jag förresten ska prata om nästa vecka på Minc. Kom om du är i krokarna, vetja!)
Vi gör det dels genom att skriva artiklar – vi skapar bloggartiklar inom såna ämnen som företagets kunder är intresserade av – för att sen sprida i de sociala kanalerna…
Typ såna här artiklar:
…och dels genom att göra podcasts åt vissa företag – det är ett annat sätt att nå ut på.
Man skulle kunna säga att vi jobbar i alla kanaler, men givetvis så anpassar vi det efter kunden. Ett management-konsultbolag kanske inte har så mycket att hämta på Snapchat till exempel.
Det här är alltså vad vi jobbar allra mest med… Det där med pressmeddelanden tar upp väldigt lite av vår tid och det andra mer. Så vi borde kanske byta namn. Eller?
Sen funderar jag lite över vår prissättning också.
Igår träffade jag en PR/ reklamkille som pratade om att vi i den här branschen inte går upp ur sängen för under 25,000 SEK. Oj! Det känner jag inte alls igen. Och det får mig att ännu starkare inse att vi har alldeles för låga priser. Vi är väldigt duktiga på det vi gör, och jag tror att det är det där med att vi startade som en PR-byrå som ställde till det i huvudet på mig. Jag tänkte att eftersom vi var gröna inom PR-byrå-branschen så borde vi ha rätt låga priser. Men nu när jag ser vilket värde vi faktiskt ger, och hur effektiva vi är (vi har till exempel aldrig tagit betalt för workshoptid och sånt vilket kan vara många, många timmar ibland) för varje krona som kunden betalar så inser jag att vi måste göra en förändring. Vi kommer höja priserna efter nyår! Det kommer att bli win-win eftersom vi kommer kunna leverera ännu högre kvalitet till våra kunder. Frågan är bara till vilket pris vi ska höja. Våra gamla kunder kommer få ha kvar sina priser – de trodde på oss när vi var små och nystartade och det ska de ha cred för. Det är tillsammans med dem (och mycket tack vare dem) som vi har kunnat växa och kommit dit där vi är idag.
Den 1 november fyllde vi två år, men det var först i januari i år som jag bestämde mig för att satsa helhjärtat på PR with an Edge.
Och sen dess har det gått bra. Vi är fyra stycken nu, och om bara några få veckor är vi fem. Vi har anställt Zandra, som tillsammans med sin kompis Clara har ett väldigt härligt Instagramkonto: Lilla Vardag. Och så har de en podcast också, som också heter Lilla Vardag. Vi valde Zandra eftersom hon redan hänger i de kanaler som vi jobbar i – och är duktig där – och eftersom hon verkar ha helt rätt personlighet och driv för oss. Utbildning spelar mindre roll i det här läget. Det viktiga är att man är väldigt engagerad och kan sociala medier och content för att man är intresserad av det, inte för att man har pluggat det.