Det var någon från ett grannkontor här i huset som förvånat frågade: “Kan man jobba heltid med Sociala medier?” Och det är himla roligt eftersom vi är sju personer på Mama Said som gör… typ det. Alltså jobbar heltid med Sociala medier. För det handlar inte bara om att posta lite på Facebook, det är så mycket mer än så. Jag skulle vilja dela in det i flera delar:
- Skapa innehåll – För att ens ha något att dela måste vi i de flesta fall skapa innehåll i form av till exempel bloggartiklar. Att ena dagen skriva om likviditetsbudget och nästa dag om IT-management krväver sin reserach. Så där börjar det – med research. Sen hittar vi en vinkel. Vad vill folk läsa om? Inte “Vad vill vi säga” utan fokuset ligger på den som ska läsa. Vad är intressant? När vi har hittat vinkel så är det bara att börja skriva. När till exempel Amanda (för det är ofta hon som skriver) har skrivit klart en artikel så ger hon den till en kollega för korrläsning. Och när artikeln är helt klar så korrläser jag. Alla artiklar går till slut genom mig, men oftast är det inget att ändra på i det läget, utan det är bara en sista check så att vi inte råkar skriva fel åt våra kunder.
- Välja bild – Att hitta bilder kan låta som en enkel sak, men det tar faktiskt tid om man vill att det ska vara en bra bild som både är snygg och som också kan attrahera till läsning. Vi brukar ladda ner bilder från gratissajter som Pixabay, Stocksnap, Unsplash, Pexels etc. och ibland känns det som att vi har använt det mesta som finns, men få kunder är villiga att betala för bilder som ska spridas i Sociala medier så det gäller bara att leta vidare.
- Posta och välja caption – Innan vi postar någonting så tänker vi till noga… Hur ska vi få det här att bli intressant för mottagaren? Vad vill hen läsa? Vad gör att hen blir inpsirerad och vill läsa vidare? Helst vill vi att man – när man går in på en kanal som vi sköter – ska känna: “Wow! Det här kan jag inte missa – jag måste följa det här företaget!” Vi tänker alltid rubriksättning när vi sätter caption, och är förstås alltid noga med att texten synkar väl med rubriken.
- Svara på kommentarer – Det här är ju självklart, men jobbar man med stora konton så kan det vara ganska tidskrävande så jag tycker ändå att det är värt en egen punkt. Självklart måste man vara snabb på att svara på andras kommentarer och likes. Alltid!
- Timing och analys – Vi analyserar allt som vi postar i alla kanaler. Detta för att säkerställa vilket innehåll som fungerar, vilka tider vi ska posta och vilka personer som är nyckel-influencers. Och mycket annat. Analysen är jätteviktig för att hela tiden bli bättre. För är det något som inte är bestående så är det hur det fungerar i Sociala medier.
- Interaktion – Att interagera i sociala medier är någonting helt annat än att posta, och någonting som man bör lägga mycket tid på om man vill bygga community. Sociala medier är just ett socialt forum där man ska tvåvägskommunicera och visa intresse för andra, precis som i det verkliga livet. På ett mingel så skulle det till exempel bli konstigt om man bara själv står och predikar och inte visar intresse för andra och vad de har att säga. Så vi går alltså aktivt in och följer, pratar och likear andra – relevanta (!) – konton. Det tar tid men är så värt!
Så svaret på om man kan jobba heltid med Sociala medier är… tadaaa… JA! Vilken surprise va, efter hela den här utläggningen 😉