Så jobbar man för att vara framgångsrik i Sociala Medier

Jag postade en artikel på LinkedIn igår, om hur mina tankar är kring Sociala medier och hur man borde jobba där. Tänker att jag postar den här med. För ni är ju proffs. Håller ni med? Eller har jag missat något?:

Jag märker ofta att folk känner sig osäkra på hur de ska bete sig i sociala medier, och jag tror att det många gånger är anledningen till att man väljer att anlita oss. Ibland hjälper vi till med att utbilda våra kunder så att de sen själva kan jobba i de sociala kanalerna, och ibland är det vi som tar över kanalerna och gör hela jobbet. Det kräver mycket tid om man verkligen vill satsa på Sociala medier och därigenom få fler kunder, men det här med hur man ska bete sig – det är inte det minsta svårt. Du ska bete dig precis likadant som du gör i verkliga livet. Som den du är. Glöm att det är en “social kanal”, det är bara ett verktyg som du använder för att kommunicera med folk eftersom ni inte är på samma fysiska plats. Så egentligen skulle jag kunna sluta min artikel här, men jag ska ändå förklara närmare och ge några exempel:

Det är som att mingla (Det går dåligt om du bara pratar om dig själv utan att lyssna). Tänk dig att du står på ett mingel. Du går fram och presenterar dig för en ny person och säger: “Hej jag heter Alexandra och jobbar på Mama Said Media, vi är en digital byrå som är jätteduktiga på det här med att skapa bra innehåll, producera poddar och så är vi grymma på sociala medier.” Sen vänder du dig om och går därifrån utan att varken visa intresse eller fråga den andra personen vem hen är. Eller kanske ännu värre – den andra personen kontrar med att säga: “Hej jag heter Ove och jobbar med rekrytering”. Att då vända sig om eller inte lyssna – det vore högst oförskämt. Precis så fungerar det i sociala medier också. Att lyssna på, och visa intresse för, den man pratar med är basic. Alltid. Oavsett plats och kanal.

Att ta vara på sina kunder (Nej det räcker inte med att bara svara sakligt). Föreställ dig att du har en butik. In kommer det en kund som säger: “Åh vilken trevlig butik, här har jag aldrig varit förut. Hur länge har ni funnits här?”. På den frågan skulle du förmodligen inte svara: “Sen 2012!” utan snarare något lite mer utförligt, och kanske till och med ställt en fråga tillbaka. Hur du borde göra i de sociala kanalerna? Precis likadant. Lika viktigt som det, när man träffas face to face, är att ställa frågor, interagera och ha en tvåvägskommunikation med sina kunder – lika viktigt är det att ha det i sociala medier. Om en kund faktiskt kommer in i din butik, eller besöker din Facebook-sida, och ställer en fråga, ja – då ska du vara väldigt glad över det. Att skaffa kunder/ leads är dyrt, så se till att ta vara på de som faktiskt självmant kommer in. Var trevlig och intresserad!

Visst blir man glad av en komplimang? (Ja men tacka då. Nej det räcker inte med tummen upp). Om någon på jobbet berömmer dina kläder för dagen och säger “Wow, vad snygg du är idag!” Hade du då gjort tummen upp och sedan varit helt tyst? Antagligen inte. Det minsta man kan begära som svar på en komplimang är ett tack. Alltså – likea inte bara en kommentar, utan visa att du uppskattar uppmärksamheten och tiden som personen lagt på att visa att just du är bra.

Hur skaffar du nya vänner? (Ledtråd: Inte genom att sitta hemma och basunera ut en massa saker om dig själv). För att få nya vänner krävs det ansträngning och precis som i det vanliga livet så måste man ut och nätverka om man vill ha “vänner” i de sociala kanalerna. Du kan alltså inte bara sitta hemma och prata ut i tomma intet och tro att någon ska lyssna på dig. Nej, du måste anstränga dig och se till vara både relevant och intressant. Och du måste dessutom interagera med omvärlden. Hur ska de annars veta att du finns?
Vi älskar folk som visar intresse för oss (Det är ju det här med att vi har två öron och en mun). Det finns väl ingenting så trevligt som när folk visar ett genuint intresse för en? Ibland har jag haft längre samtal med personer där jag har varit den enda som har pratat, visat intresse och frågat – och sen har jag fått höra att jag är en så intressant, kompetent och trevlig person. Hur de kan veta det när de inte har ställt en enda fråga – ja men det vet jag inte. Men det bevisar det faktum att folk älskar att bli uppmärksammade, och att de genom att ha fått många frågor och stort intresse riktat mot sig, tycker sig ha haft ett riktigt trevligt samtal.
 
Alltså… det här med hur man ska bete sig på ett framgångsrikt sätt i sociala medier är en enkel sak: Var som du är, och om du inte redan är en trevlig prick så se till att bli det. Ställ frågor, visa intresse, lyssna, var nyfiken och engagerad, bry dig om de som pratar med dig. På riktigt. För då blir det bra!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *