10 tips för hur man lyckas på Facebook

Vi jobbar väldigt mycket med att både skapa och sprida innehåll på Facebook för våra kunder och har kommit fram till många bra saker som jag nu vill dela med mig av. För det här med timing och paketering är så viktigt om man vill ha spridning på sitt innehåll. Jag skulle till exempel aldrig posta någonting som jag vill ha bra spridning på klockan 16,00 en fredag – om det inte vore så att jag jobbade med någonting som handlade om mat eller fredagsmys förstås. Fredageftermiddagar är det få människor som läser “tyngre” innehåll och de allra flesta har sitt fokus inställt på helgen.
Varsågoda! Här är en guide med 10 tips för hur du lyckas på Facebook:
  1. Den allra bästa tiden att posta någonting är mellan 20,00 – 21,00 söndagkvällar.
  2. Runt 20,00 – 21,00 vilken dag som helst är generellt en bra tid för att posta (förutom fredag- och lördagkvällar)
  3. Runt 07,00 på vardagar är en annan bra tid att posta om man inte vill vänta till kvällen, eller om man vill variera tidpunkterna för postning.
  4. Det är större sannolikhet att en post sprids om man har en video med i den.
  5. Inläggen bör inte innehålla för mycket text. Enligt Mari Smith ska man max ha 50 tecken.
  6. En post som innehåller frågor har större chans till engagemang.
  7. Posta 5 inlägg per vecka. Detta också enligt Mari Smith (som dessutom rekommenderar att 4 av dem (!) borde vara med en video inkluderad).
  8. En post ska alltid innehålla en bild (antingen via en länk eller om du väljer att ladda upp en egen bild)
  9. Innehållet i texten ska alltid vara lockande! Tänk tidningsrubriker. Vi brukar jobba rätt mycket med texten och sen göra en sista koll genom att snabbt kolla med “nya” ögon. Fångar det uppmärksamheten inom ett par sekunder? Om inte – gör om, för det är nämligen så lång tid vi har på oss.
  10. Posta alltid på Facebook om det är där inlägget ska publiceras! Vi jobbar aldrig med masspostning, utan gör innehållet anpassat efter den plattform som det ska ligga på. Det kan alltså se ut på ett sätt på Facebook, ett annat på Instagram, och ett tredje på LinkedIn.
Har ni några andra insikter eller synpunkter? Det här är vad vi har kommit fram till, och det finns givetvis varianter beroende på bransch, men jag skulle ändå säga att det här gäller ganska generellt och för de flesta.
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *